A4 170 hk (2011) tar för mycket olja!

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Vad säger ni? ska man sälja eländet innan motorn havererar? Såg i tidigare trådar att Audi inte är så tillmötesgående..
Behålla eler sälja? Är problemet överdrivet ? En bilhandlare ville inte ens byta in bilen!!
 
Den tar ca 1 liter att fylla på mellan varje oljebyte på 1500 mil; Hittade dessa svar i tidigare trådar....

"Då har jag inte så goda nyheter, tvärr har 2.0 TDi 177hk problem med för hög oljeförbrukning och det är byte av komplett cylinderblock med tillhörande kolvar & stakar som gäller.

"Swizz sa:"
Då har jag inte så goda nyheter, tvärr har 2.0 TDi 177hk problem med för hög oljeförbrukning och det är byte av komplett cylinderblock med tillhörande kolvar & stakar som gäller.
Det inte svaret jag ville ha?. Men det var det jag misstänkte.... Drar inte mer än att Audi kommer att göra något åt det. Rullande oljebyte..
Tack för svaret!
 

Bilagor

R

rrr

Gäst
Den tar ca 1 liter att fylla på mellan varje oljebyte på 1500 mil; Hittade dessa svar i tidigare trådar....

"Då har jag inte så goda nyheter, tvärr har 2.0 TDi 177hk problem med för hög oljeförbrukning och det är byte av komplett cylinderblock med tillhörande kolvar & stakar som gäller.


Det inte svaret jag ville ha?. Men det var det jag misstänkte.... Drar inte mer än att Audi kommer att göra något åt det. Rullande oljebyte..
Tack för svaret!
1 liter förbrukning per 1500 mil är vad ett mycket stort antal märken, modeller etc drar i oljeförbrukning och inga konstigheter.

Om du tex byter och rengör vevhusventilation, kollar över vaccumslangar, packningar etc i motorn och använder en eventuellt bättre olja får du ner det till mindre än en halv liter per 1500 mil

Problem blir det när bilen drar 1 liter olja per 100 mil....., dvs 10 gånger mer oljeförbrukning än du har.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
1liter på 1500mil är väl ok ? Har för mig min a4 -2013 också tog en skvätt mellan oljebyten
 

Metal321

Ny medlem
Är det en TDI? Jag har TFSI och förutom den naturliga förbrukningen hade jag ”vevhusventilation” som va paj som förbrukade. Kan även vara någon packning så du har ett läckage
 

CarlA4

Medlem
Hej!

Hade en B8 2010 som drog ca 1 liter på 1500 mil så det gick åt ca 2 liter påfyllning mellan varje servis. Vid 6000 mil fick jag tipset att börja byta oljan tätare vid varje 1000 mil. Efter 2e bytet så drog den ingen olja längre! Hade bilen till 10 000 mil och den drog ingen extra olja efter det. Nivån var konstant mellan bytena. Tyvärr riskerar oljeringarna att koksa igen om man kör 3000 mil på ett byte och speciellt vid mycket kort körning. Många säger att det inte ska drabbar TDI motorerna men det gör det, men det är inte lika vanligt. På min B9 jag har nu så byter jag olja och filter varje 1000 mil.

//Calle
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp