A3 2002 automat. Säkring 11 går vid körning framåt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

taggen123

Ny medlem
Hej!
Har ett lurigt fel på min A3:a. Började med att bromsvarningen började lysa och summern började tjuta. Även instrumenten gick i botten. Bilen fungerade att köra och inga andra fel uppstod. Kollade sedan säkringarna och säkring 11 hade gått sönder. (Är till instrumenten, broms? och automaten.) Stoppade i en ny och bilen startade och allt verkade OK. Backade ur garaget och allt fungerade men så fort jag gick över till D läge på automaten gick säkringen. Men bilen går att köra och växlarna fungerar som dom ska.
Har testat och felet verkar bara uppstå när man lägger i D eller 1, 2 och 3. I R och N håller säkringen.
Har testat koppla bort kablarna från växelspaken med samma resultat.
Någon som har någon ide vad det kan vara??
 

taggen123

Ny medlem
Hej!
Har ett lurigt fel på min A3:a. Började med att bromsvarningen började lysa och summern började tjuta. Även instrumenten gick i botten. Bilen fungerade att köra och inga andra fel uppstod. Kollade sedan säkringarna och säkring 11 hade gått sönder. (Är till instrumenten, broms? och automaten.) Stoppade i en ny och bilen startade och allt verkade OK. Backade ur garaget och allt fungerade men så fort jag gick över till D läge på automaten gick säkringen. Men bilen går att köra och växlarna fungerar som dom ska.
Har testat och felet verkar bara uppstå när man lägger i D eller 1, 2 och 3. I R och N håller säkringen.
Har testat koppla bort kablarna från växelspaken med samma resultat.
Någon som har någon ide vad det kan vara??
Har hittat felet. Kopplade loss kabeln till oljenivån som sitter i botten på oljetråget. Då funkar allt som det ska. Troligtvis kortis i sensorn men har inte kollat än
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Intressant fel. Har du kollat några felkoder i samband med felet? Skulle ju kunna visa i stort sett vad som helst med tanke på symtomen som du får...
Återkom gärna och rapportera om det var så "enkelt" som sensorn.
/Hälsningar Claes
 

taggen123

Ny medlem
Har haft bilen stående i ett par månader. Nöjer mig för stunden att oljekannan lyser och texten sensor. Min gissning är att sensorn inte är helt defekt utan när magneterna för framkörning drar i automaten blir strömmen för hög. Tänkte försöka mäta detta innan jag köper ny sensor till tråget.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp