3.0tdi 204hk ell 218hk?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Rosen

Ny medlem
Undrar om 3.0tdi 204hk motorn har samma problem med kamkedja som 218hk? Vilken motor e det säkraste kortet?
Tack för svar, Mvh
 

Tony R

Ny medlem
Grundmotorn är den samma, det som skiljer är avgasreningen EU5 på 204 hk och EU6 på 218 hk.
Då det gäller strulet med kamkedjor-sträckarna har jag en egen teori om orsakerna.
1.start-stopp systemet är en särdeles dum uppfinning som sliter ut kedjor och sträckare i förtid. På bilar som har rullat mycket på landsväg är det sällan problem, det är stadskörning med ideliga start-stopp sekvenser som sliter hårt på kedjor-sträckare.
2. Oljan. Audi har specificerat Castrol Long-Life...en dyr olja med specifika egenskaper/tillsatser. Men. Det flesta verkstäder, även märkesverkstäder, använder Mobil1 eller något annat ”godkänt” fabrikat som ger bättre förtjänstmarginal.

Jag har jobbat som testförare på Audis utvecklings avd och vid samtal med motortekniker framhölls ALLTID vikten av att hålla sig till Castrol med rätt spec då vi diskuterade problem med kamdrivning och oljeförbrukning på ägarnas bilar. Samt att dom motvilligt erkände att start-stopp systemet sliter hårt på HELA motorn vid stadskörning. Jag har alltid använt Castrol med rätt spec och alltid stängt av start-stopp systemet...jag har aldrig drabbats av fel på kamdrivning eller hög oljeförbrukning på någon av mina 6-8 cylindriga bilar. Om det är ren Tur eller en Konsekvens av mitt agerande? Det låter jag er läsare avgöra. PS, min A6 3,0 tdi Quattro rullade över 50 000 mil innan en Älg avslutade bilens liv i förtid.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Start/stop system är ju std på alla bilar och inte har dom haft större bekymmer med sträckta kamkedjor,, klen konstruktion är orsaken ingenting annat.
Haft en A6 allroad -2015 218hk som fick sträckta kedjor redan på 6000mil, bilen hade gått långkörning mellan umeå-kalmar samt servad hos Audi.
 

Swizz

Aktiv medlem
Undrar om 3.0tdi 204hk motorn har samma problem med kamkedja som 218hk? Vilken motor e det säkraste kortet?
Tack för svar, Mvh
Det är inte strul med kamkedjor, utan det är sträckaren som det är fel på. Det gäller alla förutom competition modellen på 326hk. Det går att höra felet, rasslar ofta i bakkant på motorn.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp