2.0 TFSI ryckig gång och varvmätaren går upp och ner

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Krs15

Ny medlem
Hej alla!
Har lite problem med min 2010 A5 2,0 TFSI. Jag har S Tronic låda och när jag lägger i Drive med foten på bromsen så ökar och minskar varvtalen och bilen rycker och vill nästan börja åka fast än jag står på bromsen. Sedan när jag tar av foten från bromsen och vill köra så går det lite ryckigt fram till omkring 1500 varv, sedan går motorn hur smidigt som helst under acceleration tills jag når önskad hastighet. Då ökar och minskar varvtalen igen och ger ryckig gång. Samma när jag motorbromsar i nedförsbacke till exempel. Men lägger jag i Neutral medans jag kör eller sitter still så ligger varven hur stadigt som helst på lite under 800.
Lämnade bilen till min mekaniker som felsökte med dator men hittade inga felkoder. Han är helt förvirrad och har inte en aning om vad det kan vara.
Så om någon här har upplevt detta och kan dela med sig om vad det var eller vad som behövdes göras vore jag otroligt tacksam.
Tack på förhand
Chris
 

Stefank

Ny medlem
Jag har något likanade på min A4 2.0 tfsi med S-tronic. Varvtalet hoppar och far på växel 2,4 & 6 samt backen. Petar jag tex i 5:an eller 3:an manuellt går det hur fint som helst. Värst är det runt 40-60km/h med kall motor. Har haft bilen inne för felsökning men dom hittade inget.

Har du samma problem på alla växlar?
 

Krs15

Ny medlem
Okej då är jag inte själv då!! Haha
Jag har det på alla växlar. Det är bara om jag gasar på som det inte känns. Växellådan tycks fungera perfekt och den växlar fint och mjukt i alla lägen. Därför har jag en teori att det kanske har något med syre/insprutning att göra. Går din låda bra och mjukt??
 

Stefank

Ny medlem
Min går mjukt och fint i växling mellan alla växlar. Enda abret är att det hoppar i varvtalet på jämna växlar och då ffa när motorn är kall. Släpper jag gasen hoppar det, lite lite gas räcker för att det ska gå med stabilt varvtal. Har jag kört nån timme eller så är problemet inte lika tydligt. Inga felkoder. Vid senaste verkstadsbesöket nollställdes lådan och insuget gjordes rent. Det är snart dags att byta olja i lådan.. får se om det hjälper. Vill minnas att oljan byts efter 6000 mil.
 

Stefank

Ny medlem
Låter som kopplingen för de jämna växlarna slirar i vissa lägen. Kopplingsfunktionen borde gå att kolla upp på verkstad med en kompetent mekaniker.
Haft den inne på service och fått felkod P060A på styrdon till växellådan. Väntar på pris för rep.
Någon som vet vad sånt kan tänkas kosta?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp