2.0 TDI Köpråd

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

Glider

Ny medlem
Hej,
Är ute efter en Audi och läst så mycket negativt gällande TSFI så siktar på en 2.0 TDI.
Hittat en -08 som gått ca 16000 mil men läst att dessa 2.0 TDI har problem med att de tappar oljetryck och turboras som följd.

Så min fråga är om man vågar köpa en 2.0 TDI eller finns det någon bättre Audi motor?

Mvh
Glider
 

Audi_VW

Medlem
Jag har haft en A3 med 2.0 TDI motor (CFFB 140 hk), köpte den ny från fabrik 2012 och sålde av den juni 2020 med 295 000 km på mätaren. Aldrig haft några som helst problem med motorn men däremot lade EGR ned vid 160 000 km och dubbelmassesvänghjulet vid 280 000 km. Sedan två år tillbaka kör jag en Passat 4Motion från 2012 med 2.0 TDI motor (CFGB 170 hk) och samma där, inga som helst problem med motorn men EGR lade ner vid 165 000 km och dubbelmassesvänghjulet började låta vid 170 000 km.

Min svärfar är mekaniker och specialiserad på VAG-bilar så jag har frekventa diskussioner med honom och vår uppfattning är att 2.0 TDI är bra motorer, i.a.f. efter att problemen med balansaxeln åtgärdats med en längre insex, tror detta hända ca 2008-2010 nån gång. Men räkna däremot att du får byta EGR och svänghjul på nästan alla och även koppling/växellåda/turbo på en del av de.

Hade personligen aldrig köpt en Audi eller VW med bensinmotor, har man pengar skulle jag definitivt rekommendera en V6 med 3.0 TDI men annars så anser jag att 2.0 TDI är en alldeles utmärkt motor som jag definitivt kommer att köpa igen framöver. EGR är ett helvete att byta själv då det sitter bak mot torpedväggen på dessa och svänghjulet är dyrt att byta men det är värt det tycker jag. Gällande turbon så är det oftast wastegate som jäklas så då kan man ofta bara byta ut den delen. Koppling/växellåda är det egentligen bara vissa modeller av DSG som visat sig vara problematiska. Audi överlag har haft bra koll på sina lådor.
 
Senast ändrad:

Glider

Ny medlem
Jag har haft en A3 med 2.0 TDI motor (CFFB 140 hk), köpte den ny från fabrik 2012 och sålde av den juni 2020 med 295 000 km på mätaren. Aldrig haft några som helst problem med motorn men däremot lade EGR ned vid 160 000 km och dubbelmassesvänghjulet vid 280 000 km. Sedan två år tillbaka kör jag en Passat 4Motion från 2012 med 2.0 TDI motor (CFGB 170 hk) och samma där, inga som helst problem med motorn men EGR lade ner vid 165 000 km och dubbelmassesvänghjulet började låta vid 170 000 km.

Min svärfar är mekaniker och specialiserad på VAG-bilar så jag har frekventa diskussioner med honom och vår uppfattning är att 2.0 TDI är bra motorer, i.a.f. efter att problemen med balansaxeln åtgärdats med en längre insex, tror detta hända ca 2008-2010 nån gång. Men räkna däremot att du får byta EGR och svänghjul på nästan alla och även koppling/växellåda/turbo på en del av de.

Hade personligen aldrig köpt en Audi eller VW med bensinmotor, har man pengar skulle jag definitivt rekommendera en V6 med 3.0 TDI men annars så anser jag att 2.0 TDI är en alldeles utmärkt motor som jag definitivt kommer att köpa igen framöver. EGR är ett helvete att byta själv då det sitter bak mot torpedväggen på dessa och svänghjulet är dyrt att byta men det är värt det tycker jag. Gällande turbon så är det oftast wastegate som jäklas så då kan man ofta bara byta ut den delen. Koppling/växellåda är det egentligen bara vissa modeller av DSG som visat sig vara problematiska. Audi överlag har haft bra koll på sina lådor.
Hej,

Tusen tack för svaret.
Är en första bil till min son.
Står och väger mellan en A4 Avant TDI 2.0 -08 16000mil.
Eller en A3 1.6 TDI Sportback -10 20500mil

Vad säger du om kvaliteten på 1.6 TDI?

Mvh
Patrik
 

Audi_VW

Medlem
Det där tycker jag är en lite svårare fråga men jag kan ge dig lite tips kring hur jag tänker:

A4

+ Lite större och bekvämare bil
+ Gått lite mindre
+ Lite fler hästar, bättre acceleration
+ Säkrare om man skulle vara med i en olycka

- Lite dyrare skatt
- Lite äldre bil än den andra
- Drar lite mer bränsle då den är tyngre

A3

+ Lite mindre bil och smidig för en yngre förare
+ Rolig och sportig bil att köra
+ Bränslesnål
+ Låg skatt
+ Lite nyare än den andra

- Gått lite längre
- Lite svagare motor än 2.0
- Mindre baksäte och bagage om man är flera eller ska åka längre

Avgörande faktorer kring köpet för min del skulle vara om kamremmen är bytt på A3-an. Intervallet är 210 000 km på kamremmen så om den inte är bytt åker du på det och det kostar 15-20 000 SEK. Andra faktorer är också om du tänker behålla bilen länge, det är ju ändå skillnad på 45 000 km mellan bilarna så det är ju ca 2-3 års ytterligare körning med A4-an för att komma upp i samma miltal som A3-an redan har. Till sist skulle jag också kolla på utrustningen, just A3 brukar säljas med minimal utrustning, förmodligen är A4-an mer välutrustad även om den är äldre.

Innan köp av någon av dessa hade jag personligen tagit med mig någon som kan lite om VAG-bilar och låtit honom lyssna på dubbelmassesvänghjulet, det hör man tydligt om det är trasigt samt gärna någon med diagnostik som kan koppla upp sig och läsa av eventuell felkoder.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp