150 hk bensin 2018 som går ryckigt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jonas R

Ny medlem
Någon mer som har problem med att motorn går ryckigt och beter sig som att den går på 3 cylindrar?
Har rapporterat till lokal Audi verkstad. Svar är att Audi håller på att hitta en lösning men inget händer.
 

m95joka

Ny medlem
Hej.
Felet låter bekant.
Om det är en 1.5TFSI 150hk så är det inte tre cylindrar den kör på utan två!
Vi har samma problem med vår 2019 A3 1.5TFSI S-tronic. Direkt motorn belastas mindre går motorn in i "2-cylinderläge". Väljer du en av menyerna i färddatorn så visar infodisplayen mellan varv- och hastighetsmätare när detta sker. Vibrationer kommer främst på 4:e och 5:e växeln i jämn fart kring 40 - 60km/h.
Hysteriskt störigt då det känns som att man åker traktor.
Verkar vara ett individproblem då bara vissa verkar vara drabbade.
Vi har rapporterat felet och Audi håller med om att det vibrerar men säger att det inte finns en lösning på det ännu. Ju fler som rapporterar desto större chans att det kommer en uppdatering.
Jag gissar att en annan setpoint med 100-200 rpm högre varvtal för att gå in i 2-cylinderläge skulle ta bort problemet nästan helt.

Lägger du i sportläge i samband med att du hör vibrationerna bör de försvinna direkt då.

Jag uppdaterar tråden om något ny info kommer gällande vår bil.
 
  • Like
Reactions: Per

Swizz

Aktiv medlem
Det finns en uppdatering av mjukvaran i motorstyrningen till dessa bilar.
Dessa motorer har motorbeteckningen DADA
 
  • Like
Reactions: Per
A

AlexAudia3

Gäst
Hej,
Har samma problem med vår nya Audi A3 (manuell) 1,5 TFSI. Vibrerar något enormt i både ratt och säte när bilen ligger i ca 1200-1600 varv och när bilen trillar in i 2 cylinder läget. Har varit inne på Audi Malmö och anmält felet. Verkstaden sa att de kände till problemet och att jag kommer nog "tyvärr får leva med problemet och köra bilen i högre varvtal". Det kan dem glömma. Bilen ska in nästa vecka för att undersökas och jag hoppas på att Audi ta på sig ansvaret, antingen rättar dem till felet eller så blir det ny bil. Hämtade ut bilen bara för 1 månad sedan nämligen.
 
O

Orange

Gäst
Hej.
Felet låter bekant.
Om det är en 1.5TFSI 150hk så är det inte tre cylindrar den kör på utan två!
Vi har samma problem med vår 2019 A3 1.5TFSI S-tronic. Direkt motorn belastas mindre går motorn in i "2-cylinderläge". Väljer du en av menyerna i färddatorn så visar infodisplayen mellan varv- och hastighetsmätare när detta sker. Vibrationer kommer främst på 4:e och 5:e växeln i jämn fart kring 40 - 60km/h.
Hysteriskt störigt då det känns som att man åker traktor.
Verkar vara ett individproblem då bara vissa verkar vara drabbade.
Vi har rapporterat felet och Audi håller med om att det vibrerar men säger att det inte finns en lösning på det ännu. Ju fler som rapporterar desto större chans att det kommer en uppdatering.
Jag gissar att en annan setpoint med 100-200 rpm högre varvtal för att gå in i 2-cylinderläge skulle ta bort problemet nästan helt.

Lägger du i sportläge i samband med att du hör vibrationerna bör de försvinna direkt då.

Jag uppdaterar tråden om något ny info kommer gällande vår bil.
Hej vi har samma problem med vår 2019 jag har anmält detta till audi, en av deras mekaniker hade en lika dan som vår som uppträdde på likande sett även den är nu anmäld, nu hoppas vi det kommer en uppdatering innan kort!
 

m95joka

Ny medlem
Hej,
Har samma problem med vår nya Audi A3 (manuell) 1,5 TFSI. Vibrerar något enormt i både ratt och säte när bilen ligger i ca 1200-1600 varv och när bilen trillar in i 2 cylinder läget. Har varit inne på Audi Malmö och anmält felet. Verkstaden sa att de kände till problemet och att jag kommer nog "tyvärr får leva med problemet och köra bilen i högre varvtal". Det kan dem glömma. Bilen ska in nästa vecka för att undersökas och jag hoppas på att Audi ta på sig ansvaret, antingen rättar dem till felet eller så blir det ny bil. Hämtade ut bilen bara för 1 månad sedan nämligen.
Hej
Av nyfikenhet. Hur slutade detta?
Tänkte svänga inom Audi idag igen. Vibrationerna finns kvar och ny har även ett skrammel tillkommit.
Mycket störigt.
 

JOdin

Ny medlem
Hej, Vi har samma problem på vår A3 TFSi 150 hk -16 med S-Tronic. Så fort 2-cylinderavstängningen (också kallat COD Cylinder on demand eller ACT Active Cylinder Technology) går in mellan 1500 och 2000 varv så börjar bilen skaka. Det är mest påtagligt på 3:ans-5:ans växel men märks även på högre växlar. Att VW/Audi inte kan komma till rätta med detta är bedrövligt och att ägarna till bilar med dessa motorer skall behöva ha dessa problem. Jag har hittat på nätet att amerikanska kunder med samma problem fått en TPI (2037323/1) installerad som till viss del verkar åtgärdat problemet. Audiverkstäderna i Sverige verkar inte ha någon fömåga att agera utan att det skall innebära kostsamma felsökningar för kunden. Känns ju som hjulet skall behöva uppfinnas på nytt. Kan man inte få bort effekterna av funktionen så tycker man ju att det kunde programmeras så att det är valbart på samma sätt som andra bränsle/utsläppsbesparande funktioner i bilen som t ex start/stop, dynamic- och sportlägen. Man tänker ju sig att Audi kunde deaktiverat 2-cylinderavstängningen samtidigt med start/stopfunktionen eller endast haft den aktiv via effecientläget på drive select.
 

JOdin

Ny medlem
Hej,
Har samma problem med vår nya Audi A3 (manuell) 1,5 TFSI. Vibrerar något enormt i både ratt och säte när bilen ligger i ca 1200-1600 varv och när bilen trillar in i 2 cylinder läget. Har varit inne på Audi Malmö och anmält felet. Verkstaden sa att de kände till problemet och att jag kommer nog "tyvärr får leva med problemet och köra bilen i högre varvtal". Det kan dem glömma. Bilen ska in nästa vecka för att undersökas och jag hoppas på att Audi ta på sig ansvaret, antingen rättar dem till felet eller så blir det ny bil. Hämtade ut bilen bara för 1 månad sedan nämligen.
Har du fått någon respons och från Audi?
 

JE2626

Medlem
Hej på er
hur har det gått för er?
vi skaffade en 2019 35 tfsi manuell nyligen och upplever lite ryckig gång, nästan misstänkt bemötande hos Audi, förklarade först felet sa sedan vilken bil det gällde och fick mer eller mindre ett -aahaaa till svar.

var inne med den idad och åter igen nästan känslan av att de vet något men inget svar..

tillbaka senare i veckan igen för längre körning.

alla tips mottages gladeligen!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp