01336 (single wire mode) och 00470 (electrical error in circuit)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ncif

Medlem
Hej,

Scannade bilen ikväll (A4 Avant -08 B7 1.8T - BFB) med en OBDeleven, då jag vid oljekontroll såg att en slang var halvt trasig i motorrummet - tänkte om denna hade gett någon kod, men icke. Slangen kom jag fram till är för SAI-systemet P/N 058133785B.

Tyvärr fick jag en surprise med 5 andra koder.. :(

01336 (static) - 08 Air Conditioning,
01336 (static) - 09 Central Electronics
01336 (static) - 46 Comfort Systems

00470 (static) - 17 Dashboard
00470 (static) - 25 Immobilizer

Jag började googla lite på 01336 - det verkar som sagt vara CAN (om som jag förstått det finns det flera, men detta är en 'comfort' CAN?). Verkar inte vara ovanligt att det är brott i dörrar..

00470 tolkar jag kan vara relaterad? Då en googling verkar indikera precis som felmeddelandet ett brott på en kabel?
Hänger dessa ihop? Med vad och vart ska jag börja?

Har tänkt göra en tripp till Småland nästa vecka (80mil), kan jag göra det med dessa koder?

Tack på förhand!
Christian

EDIT: Provade att exportera loggen för att se tid, fick inget om det, men nu står det lite tydligare att de verkar vara kopplade till varann:

Full scan
01336 - Combination Comfort databus
static

00470 - Combination comfort databus in single wire
static

Båda relaterar till "Combiantion comfort databus" - så förhoppningsvis är de olika koder för samma fel.
Vart ska jag börja, vad är mest sannolikt fel och vad kan hända om jag skulle fortsätta köra över semestern - kan låset helt plötsligt lägga av exempelvis?

Tack!

Thanks!

EDIT2: Grävt lite mer, förstått att det finns 3 'busses'.
Men då B7an inte har Adress 19 - CAN Gateway som det verkar föreslås att läsa av värden MVBs 125?, 130?, 131?, 132?, vilken Adress gäller för B6 och B7 för att läsa av motsvarande MVBs? Finns det?

På något sätt kanske man kan läsa av/kontrollera korrekt kommunikation till enheterna i denna bus:
door control (J386/7/8/9), comfort system (J393), J502?, parking aid (J446), J345?, electrical (J519) & memory seat control (J136), J527?, J453? ?

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_254.pdf (p.38)
 
Senast ändrad:

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Eftersom du inte vet något om tidpunkten för felkoderna så skulle jag radera och se om de återkommer.
Fungerar bilen som den ska?
/Hälsningar Claes
 

ncif

Medlem
Tack för svar Claes!
Jag får inte bort felkoderna.
Bilen fungerar helt normalt och enligt vad jag läst så funkar convience CAN helt normalt på en kabel istället för två - dock kommer den ju helt tvärt sluta funka om även min sista kabel slutar funka.. Vilket gör mig smått orolig. Nu har jag dock hittat att samtliga dörrar går att låsa manuellt, men lite osäker hur det funkar med bagaget. På B6an finns ju nyckel för denna men ej på B7an - man kan öppna från insidan (där varningstriangeln är), men jag undrar om bagaget agerar låst då det inte går att öppna utifrån elektriskt, för jag ser inte att det går att låsa om centrallåset lägger ner - men då det inte verkar gå att öppna förutom inifrån blir det kanske så i praktiken.

Jag har kontrollerat kablarna i dörrarna, allting ser OK ut relaterat till convience CAN - kablarna för denna är oragne-grön (high), orange-brun (low). Jag har dock en skada på platsen på den grövre bruna-kabeln, men ingen skada på själva kabeln. Jag betvivlar att eventuell fukt letat sig in via denna kabeln och in i kontaktdon och där spritt sig till att påverka convenience CAN? Se bild nedan.


Förarsida.

För övrigt fann jag inga convenience kablar i bakdörrarna, iaf. ingen orange-grön på samma ställe som på framdörrarna - kanske för att jag saknar el-hissar bak?

Ett annat problem jag upptäckt jag har nu var när jag läste i instruktionsboken att man ska kunna öppna tanklocket via en vajer bak (höger sida på Avant), men min vajer är inte där den är indikerad.. Troligen då en mekaniker för nått år sidan hade lös dessa sidor i samband med en bränsleslang som läckte och då inte satte tillbaka den rätt eller att den hamnade fel.
-> Kan någon posta en bild på hur det ser ut för er, gärna om det finns en bild där man ser helt hur man ska dra den? Jag vill gärna verkligen inte he av den om det är mitt enda alternativ om centrallåset ger upp innan jag fått det åtgärdat att tanka!


Nödöppnade - min på fel plats. Ser ut att vara i plats, ser vit ut? Syns i högra hörnet på svarta plasten..

Delger lite annat matnyttig information.
B6 och B7 har ingen CAN gateway - ingen modul 19. Många poster på webben relaterar till att läsa MVB 130, 131, 132 i denna, men det funkar inte för oss.

Jag har testat lite MVBs i andra moduler och dessa verkar kunna ha någon relevant information, men min OBDeleven säger inget om vad dom säger/är till för så hjälper mig inte så mycket, men kanske kan vara värda att kolla för den som har VCDS:
09 - Central Electronics: 125, 126.
46 - Comfort System: 125.
17 - Dashboard: 131.

Delar också en video om hur man kan kan frilägga/få bort kablen i dörrarna:

Och också en självstuderingsprogram kring CAN bus som kanske kan hjälpa med felsökning för någon: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_269_d1.pdf
Samt denna, en tränings-guide på VW och Audi: https://slideplayer.com/slide/12781069/
 
Senast ändrad:

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Det låter som att det behövs en annan felkodsläsare som kan skilja ut de olika modulerna och mer specifikt tala om var CAN bussignalen försvinner, men det har du säkert kommit fram till själv.
Finns ju många ställen som det kan fela på, kablar som böjs och kontaktstycken som kan ge dålig kontakt.
Tack för länkarna, det ger en uppfattning om hur komplext system det är :oops:.
/Hälsningar Claes
 

ncif

Medlem
Det låter som att det behövs en annan felkodsläsare som kan skilja ut de olika modulerna och mer specifikt tala om var CAN bussignalen försvinner, men det har du säkert kommit fram till själv.
Finns ju många ställen som det kan fela på, kablar som böjs och kontaktstycken som kan ge dålig kontakt.
Tack för länkarna, det ger en uppfattning om hur komplext system det är :oops:.
/Hälsningar Claes
Ja precis, jag kommer inte fram till detta - räcker en VCDS eller behövs mer specialiserad VAG-diagnostisk? Jag har ju kommit fram till vilka moduler som ingår i denna CAN-slinga, men inte exakt i vilken ordning eller vart i bilen.
Finns detta?

Man skulle ju vilja ha kabeldiagrammet (WD) för Convenience CAN? I bilder likt denna (https://portal-diagnostov.com/en/20...a4-avant-quattro-2007-system-wiring-diagrams/), så säger den bara vad gäller CAN-kablarna "Computer Data Lines System" - vart kan jag hitta detta?

Comfort system (CCM?) (J393) verkar sitta precis under A-stoplen enligt min research och modulerna i dörrarna är ju givna.

Ja jag tänkte jag samlar vad jag kommer fram till här slipper förhoppningsvis någon annan lägga lika många timmar på research.. :p
 

ncif

Medlem
Har nu haft bilen inne hos en elektriker som kollat dörrarna igen samt CCM (Comfort Control Module) - sitter vid A-stolpen under matten. Han såg inga felaktigheter.. Dessa 2 är dock vad jag funnit är det vanligaste felen, är det någon som har en annan idé?

Jag funderar på om detta kan ha något och göra med att mina knappar i dörren för rörelsesensorn samt lyft-sensorn alltid är röda (dvs. de är avstängda) - Alarm knappar förardörr. Så har det varit sen jag köpte bilen, men det här med Convience CAN i single operation är nytt för i år. Någon som har några teorier om det?

Nu är alltså kablar till J386/7/8/9 (dörrar) kollat, J393 (CCM) kollad. Kvarstår på C-CAN finns alltså:
  1. J502 (Control unit for tyre pressure monitor)
  2. J162 (Auxiliary heater, optinal) - har jag inte
  3. J345 (Control unit for trailer recognition)
  4. J446 (Control unit for parking aid) - några parkeringssensorer eller kamera har jag ej
  5. J519 (Control unit for vehicle electrical system)
  6. J527 (Control unit for steering column electronics)
  7. J453 (Control unit for multi-function steering wheel)
  8. J136 (Control unit for seat adjutment with memomry (optinal) - detta har jag ej
enligt SSP 254 (om jag nu ens har allihop). Vad ska man fortsätta gräva i?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp