Övertryck i motor, skit i vevhusventilation

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Denkan

Ny medlem
Hej!
jag har en Audi A4 2014 som har ett övertryck i motorn och trycker ur olja ur påfyllningslocket. När jag tar bort Vevhusventilationsslangen som sitter i ett snabbfäste så kommer det minimalt med luft där.

är de så att jag har igentäppt i vevhusventilationen? Vart ska jag rengöra isåfall? Hur gör man? Har klurat på detta väl länge nu. Någon som har koll?

parjohan

Medlem
Så här säger ChatGPT:

Det låter som att problemet kan bero på en igensatt vevhusventilation (PCV-system). Här är en guide för felsökning och rengöring:

1. Kontrollera PCV-ventilen

• PCV-ventilen är en del av vevhusventilationen och kan ibland täppas till. Den brukar sitta nära ventilkåpan eller insugsröret.
  • Koppla bort ventilen och skaka den. Om du inte hör ett klickande ljud, är den förmodligen igensatt och behöver bytas ut.
2. Inspektera slangar och anslutningar
  • Kolla vevhusventilationsslangarna för sprickor, blockeringar eller oljerester. Dessa kan begränsa luftflödet.
  • Om slangen är igentäppt kan du använda tryckluft eller en smal borste för att rensa den.
3. Rengör vevhusventilationen
  • Om du misstänker att hela systemet är igensatt:
    • Ta bort slangar och eventuella anslutningar som leder till insuget.
    • Rengör med ett avfettningsmedel eller bromsrengöringsspray.
    • Låt komponenterna torka helt innan du monterar tillbaka dem.
4. Kontrollera oljefällan (om din bil har en)
  • Vissa Audi-modeller har en oljefälla (oil separator) som samlar upp oljerester från vevhusgaserna. Om denna är igensatt, måste den rengöras eller bytas.
5. Återmontering och testning
  • Montera tillbaka alla komponenter och starta motorn. Kontrollera om övertrycket har minskat och om luftflödet genom vevhusventilationen är bättre.
Om problemet kvarstår
  • Det kan finnas en underliggande motorproblem, såsom slitage på kolvringar eller ventilpackningar, som orsakar övertrycket. I så fall kan det vara bra att få motorn diagnostiserad av en mekaniker.
Om du behöver mer detaljerad hjälp med någon av dessa steg, säg till! 😊

sjodda78

Ny medlem
Hej!
jag har en Audi A4 2014 som har ett övertryck i motorn och trycker ur olja ur påfyllningslocket. När jag tar bort Vevhusventilationsslangen som sitter i ett snabbfäste så kommer det minimalt med luft där.

är de så att jag har igentäppt i vevhusventilationen? Vart ska jag rengöra isåfall? Hur gör man? Har klurat på detta väl länge nu. Någon som har koll?
Motorkod?

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp