Ärva Audi A4 quattro 2.0 Tdi 2017

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MickeM

Medlem
Hej alla Audi-experter.
Som rubriken.
En Audi A4 avant 2.0 tdi quattro
Fordonsår 2016 Modellår 2017
Rullat drygt 6500mil.

Jag är i valet och kvalet om jag ska överta denna bilen ur dödsboet.
Jag vet inte så mycket om just denna modellen. Jag har sedan tidigare dåliga VAG erfarenheter Ang tillförlitlighet.
Jag vill inte ha någon notorisk krångelpelle.
Jag arbetspendlar normalt 4mil enkel resa efter länsväg. Drar ibland 1350kg husvagn. Är ingen speciellt gasglad person utan "kör som folk".

Vad är det för serviceintervaller?
Jag är lite skeptisk till longelife, men det kanske är gammal sanning.

Kamremsintervall? Eller är det kedja?
Är det en av drabbade motorerna Ang kamkedja?

Annan viktig grej som ska servas vid vissa tid/Mil. Det är ju inga garantier kvar, men visst ska den servas efter bok.
Rutonservice blir nog verkstad i alla fall så länge maskinförsäkringen gäller.

Det är en DSG. Jag vet inte hur många växlar. Det byttes nån olja där i somras på rutinservicen vet jag. Dyrt som skam.
Bra och dåligt med den lådan?

Jag vet inte vilken Haldexgeneration det är. Om det ens är Haldex.

Så vad kan ni berätta för mig om bilen?
Vanliga problem?
Något särskilt bra att veta, ägartips?
"Man ska hålla särskild koll på det och det"
Allt är inte rosor med någon bil.
Men berätta gärna bra grejer också.

Jag är en som skruvar själv, så jag har en VCDS kabel som heter HEX-CAN.
Från 2008 någonstans. Körde en då hyffsat ny passat-(jävel).
Kan det programmet fungera hjälpligt på denna bilen också?

Jag kommer isf överta lånet "bara".
En bit under bruksvärde verkar det som, men den är ganska högt belånad.
Så priset är "bra" men skulle ändå vilja ha en bollparksgissning vad den kan betvinga i INBYTE. För dyr för Blocketförsäljning.

Den ser helt ny ut, och har full servicehistorik. Vissa på Autoexperten. Bla senaste där det byttes olja i DSG. Kopplingsolja tror jag.

Så fram med ägarerfarenheter till en kanske framtida Audi-forumare.

Mvh, Micke.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Har då inte ännu läst om några större fel på a4 b9,
Det är inte haldex på den utan riktig quattro.
 

cenjan

Medlem
Vad gäller service så är det 3000 mil mellan service, stor service 6000 mil, 12000 mil osv
beroende på hur mycket man kör per år kan man ju byta olja oftare, jag gör det vid varje 1500 mil, kamrem tror jag ska bytas först efter 21000 mil.
 

MickeM

Medlem
Hej. Tack för alla svar så långt.
Ang kamremmen lyckades jag finna 21.000mil. Men ingen tidsintervall.

Brukar ju vara antal mil/ år vilket som inträffar först.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp