Är Audi A7 -11 en riskfylld affär?


filips_

New member
Hej!

Jag går i köptankar kring en Audi A7 3.0 TFSI -11 som gått 8000 mil. Gillar utseendet och kombinationen av såväl komfort som ganska bra effekt.

När jag läser runt lite har jag svårt att hitta info om just A7 och dess eventuella problem. Däremot hittar jag massvis av negativa artiklar och inlägg kring Audis TFSI-motorer. De rör allt från rasade motorer pga kamkedjor som gått av, motorer som dricker flera lite olja på 100 mil etc. I artiklarna nämns främst Audi A4 och A6.

Undrar dock om det är samma motor i A7:an och ifall ni har någon erfarenhet eller info om hur den modellen är?

Mitt alternativ är en BMW 428 -15 med 4500 mil för ungefär samma pris.. Men tycker Audin vinner designmässigt..

Stort tack på förhand!
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Hej!

Jag går i köptankar kring en Audi A7 3.0 TFSI -11 som gått 8000 mil. Gillar utseendet och kombinationen av såväl komfort som ganska bra effekt.

När jag läser runt lite har jag svårt att hitta info om just A7 och dess eventuella problem. Däremot hittar jag massvis av negativa artiklar och inlägg kring Audis TFSI-motorer. De rör allt från rasade motorer pga kamkedjor som gått av, motorer som dricker flera lite olja på 100 mil etc. I artiklarna nämns främst Audi A4 och A6.

Undrar dock om det är samma motor i A7:an och ifall ni har någon erfarenhet eller info om hur den modellen är?

Mitt alternativ är en BMW 428 -15 med 4500 mil för ungefär samma pris.. Men tycker Audin vinner designmässigt..

Stort tack på förhand!
Jag ser att du har ställt exakt samma fråga på Garaget. org och jag törs nog lova att du kommer få de svar som är utmärkande för VAG-produkter där, skit, undvik, katastrof osv.
Här får du å andra sidan en mer färgad inställning till i synnerhet Audi...
Utan att ha ägt någon 3.0tfsi/fsi (har en 2.0tfsi) törs jag nog säga att det absolut viktigaste är att den inte är longlifeservad.
Dessa motorer verkar vara känsligare för långa byte intervaller än konventionella spisar.
Nu tycker jag i och för sig att det är vansinne att köra 3-4000 mil med samma olja och filter oavsett vilken motor det gäller.
Så leta efter ett exemplar som ägaren har brytt sig om och gjort tätare oljebyten på än rekommenderat. / Hälsningar Claes
 

filips_

New member
Jag ser att du har ställt exakt samma fråga på Garaget. org och jag törs nog lova att du kommer få de svar som är utmärkande för VAG-produkter där, skit, undvik, katastrof osv.
Här får du å andra sidan en mer färgad inställning till i synnerhet Audi...
Utan att ha ägt någon 3.0tfsi/fsi (har en 2.0tfsi) törs jag nog säga att det absolut viktigaste är att den inte är longlifeservad.
Dessa motorer verkar vara känsligare för långa byte intervaller än konventionella spisar.
Nu tycker jag i och för sig att det är vansinne att köra 3-4000 mil med samma olja och filter oavsett vilken motor det gäller.
Så leta efter ett exemplar som ägaren har brytt sig om och gjort tätare oljebyten på än rekommenderat. / Hälsningar Claes
Tack snälla för svar! Det stämmer, jag kände ganska snabbt att det riskerade att bli lite fel vinkel på svaren där. Bra synpunkt kring intervallerna, då har jag någonting att ta sikte på iaf :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp