Ny ägare till gammal bil, A3 1.8T Quattro 8L

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Swede

Ny medlem
Ny ägare till gammal bil, A3 1.8T Quattro 8L årsmodell 2000 med AQA motorn.

Inte speciellt sliten varken utanpå och invändigt förutom AC displayen som man knappt ser nånting på.. ;)

Så skulle behöva lite tips om felkoder och vad som händer. Ska dock nämnas att batteriet är nog helt slut.
Provat ladda 14h, startar men dagen efter orkar den knappt starta, antar det kan slänga ut felkoder som abs etc.. Kollade med multimeter och generatorn är nybytt och laddar men batteriet dippar vid startögonblicket ända ned till 7V..
Har även tagit loss batteriet och dess hållare och rengjort alla jordningar under, minuskabeln infästningvar väldigt ärgad. Kört med elektronikspray på allt...

Har en skit obd läsare från biltema men får i alla fall ut koderna..

Symptom och koder:

ABS lyser efter jag uppnått över 75 Km/h. Stänger av bilen och startar och den lyser ej igen förrän efter 75 Km/h eller fått stå på tomgång väldigt länge så kan den börja lysa...
Felkod:01279, Longitudinal Acceleration Sensor (G251)

AC, felkod 00792, A/C Pressure Switch
Magnetkopplingengår ej igång.. Tog bort kontakten men samma kod, trodde det skulle stå nu open circuit el liknande.

En satans avgaslukt i kupen samt i motor utrymmet men ser liksom inget som läcker mer än att på ventilkåpan så är det ganska mycket torkad olja som grus aktigt om det nu kan göra så mycket lukt, ska prova rensa det ikväll.

Uppdatering, rensade bort det mesta inbrända oljan men lukten kvarstår. Nån som varit med om liknande, hittar inget direkt så som en slang som är sönder...

Tacksam för tips.

Mvh en ny användare fast säkert varit här i en massa år. Glömt epost etc
 
Senast ändrad:

Killawife

Aktiv medlem
Bilen har nåt som heter SAI, Secondary air intake system. Det är ett system som pumpar friskluft in i avgassystemet vi kallstart. Detta är för avgasrening. Det sitter en pump framför motorn och från den går en slang. Följ denna slangen och kolla om den är trasig då det skulle kunna ge denna avgaslukten. Man brukar höra det väl när man startar bilen kall då det låter mycket.
 

Swede

Ny medlem
Bilen har nåt som heter SAI, Secondary air intake system. Det är ett system som pumpar friskluft in i avgassystemet vi kallstart. Detta är för avgasrening. Det sitter en pump framför motorn och från den går en slang. Följ denna slangen och kolla om den är trasig då det skulle kunna ge denna avgaslukten. Man brukar höra det väl när man startar bilen kall då det låter mycket.
Hej Killawife,
tack för svar. Menar du denna framför kylarvätske behållaren?
Röd pil, ser ut som en spricka..
 

Bilagor

Senast ändrad:

Killawife

Aktiv medlem
Nej, det där är nog kolkanistern. SAI:ns pump sitter framför motorn, en bit ner på vänster sida om man står framför bilen. Det är en rätt stor grej typ 30x30cm
 

Killawife

Aktiv medlem
Ja, den pumpen går bara precis när mann startat bilen och typ i en minut kanske. Men den har en slang som går till avgassystemet på nåt vis och om denna läcker så kan ju avgaser leta sig ut den vägen, tänker jag. Annars kan du sätta nånting för avgasröret bak och sen bara lyssna efter vart det läcker. det brukar vara effektivt. Tänk på att det är varmt bara så det går inte med en plastpåse. Nåt som inte smälter.
 

Swede

Ny medlem
Ja, den pumpen går bara precis när mann startat bilen och typ i en minut kanske. Men den har en slang som går till avgassystemet på nåt vis och om denna läcker så kan ju avgaser leta sig ut den vägen, tänker jag. Annars kan du sätta nånting för avgasröret bak och sen bara lyssna efter vart det läcker. det brukar vara effektivt. Tänk på att det är varmt bara så det går inte med en plastpåse. Nåt som inte smälter.
Tack för svar och att du tar dig tid till det, upskattas ;)
Jag har mekat en hel del när jag var yngre men sen hade jag bättre bil/jobb bil så behövde inte meka på väldigt många år haha. Back to basic fast lite kul ändå. Märker jag har hamnat efter och är så klart äldre
Jag ska kolla denna slang som du nämner och se.

Uppdatering!?
Jag hittar ej denna sekundär pump, kollat youtube och min sitter inte där eller har dessa 2 tjocka slangar heller... Helt förvirrad nu..

Exakt vad jag provat men kan ju inte klona mig fram till motorn Det är ett jäkla tryck på avgassystemet men får be grabben hålla nått där på piporna bakom jag inte hittar nått bra att sätta dit..

Försökte ta foton, ser väl okej ut?... Förutom den helt blöta nere som går in i servon...
 

Bilagor

Senast ändrad:

Swede

Ny medlem
Nej, det där är nog kolkanistern. SAI:ns pump sitter framför motorn, en bit ner på vänster sida om man står framför bilen. Det är en rätt stor grej typ 30x30cm
Verkar som jag inte har en sekundär pump...?? Den ska sitta typ under och mellan ac kompressorn och oljefiltret... Eller är jag helt ute å cyklar..
 

Killawife

Aktiv medlem
Skumt. Jag gjorde dock en SAI-delete på en av mina A3'or innan då den väsnades nåt förskräckligt. Nån kanske har gjort det på denna med?
 

Swede

Ny medlem
Ja skumt, nån har väl tagit bort den då.... Dock är det nått som viner/pyser ganska högt bakom höger lyse.. där den jättestora slangen går bakom lyset.. vid röda pilen..

åh ja motorn behöver tvättas... Högersidan av ventilkåpan och nedåt är riktigt ingrodd...
 

Bilagor




Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp