Hade samma fel på min när jag skulle byta luftfilter, då var det lite olja i luftfiltret.
Bilen var inbokad på service hos Audi veckan efter och frågade om detta, dom hade tagit vidare detta till tekniker och det var tydligen helt normalt på dessa motorer. Har en 3.0 TDI 218 Allroad 2017
Har du provat med båda nycklarna? Om man har komfortnyckel så ändras inställningar i bilen beroende på vilken nyckel man har på sig.
Gör man en inställning med "nyckel 1" så ändras inte detta med "nyckel 2" och vice versa.
Olika bilar, olika konfigurationer. Jag fick till mig att kör man mycket korta sträckor så sotar värmaren igen och kan då ge ifrån sig rök, vilket är fallet hos mig. Får köra nån längre sträcka nån gång i månaden så avhjälps felet. Så funkar det på min bil.
Helt normalt, min A6 med dieselvärmare ryker rejält fram vid höger däck nån minut efter att jag startat bilen. Blåser det lite så kan det se ut som att det kommer från motorutrymmet. Så Kurtti har rätt.
Påhopp och liknande hjälper inte, alla försöker vi hjälpas åt.
Jag har för mig att jag läste nån liknande tråd i gamla Nordicaudi, ingen som kommer ihåg hur man gör för att välja att värma motorn istället? Finns det nån inställning i bilen eller är det OBD-läsare som gäller?
Jag har en A6 -18 2.0 TDI quattro som hämtades hem från Sthlm förra veckan, snittade 0.68 under hemresa på 35 mil varav 25 mil motorväg med 19" sommardäck.
Bytte till 17" vinterdäck och under en kort tripp på 6 mil fick jag ner förbrukningen till 0.53 på 80-väg, helt överkomligt. Ska bli...
Håller med, svårt att kunna i efterhand se vad alla olika paket innehåller. Min ÅF i stan håller med, Prolinepaket i en A4 -17 kunde ha nåt helt annat innehåll i en Proline -19..