Motor temperatur

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Q5 2012

Medlem
Hej allihopa...Har vi någon Audi tekniker här som kan hjälpa en Volvo tekniker som har köpt en Q5🤣? Blir nämligen tokig på en fenomen som min Q5 har. Motor har svårt att komma upp i arbetstemperatur dvs ca 90 grader.
Termostaten är bytt 2 gger
Jag får upp motortempen till 90 om jag kör lite tuffare men så snart jag börjar smygköra eller står på tomgång tempen sjunker ner mot 50 grader och enligt en som "begriper " sig på audi detta är normalt men jag har svårt att tro på det...Det känns helt fel iallafall på volvo😇. Finns det kanske någon mer termostat eller något annat som kan spöka.
Audi q5 2012 CGLB motor, automat låda.
Tusen tack för alla tips och råd.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Om det är en tdi? så är det ju helt normalt eftersom den inte har någon hjälpvärmare
 

Q5 2012

Medlem
har du bytt DSG-termostaten? S-tronic på Audi språket

Hej och tack för tips, NEJ jag har INTE bytt DSG termostat, ska kika på det nu på lördag och återtackar för tips
 

Q5 2012

Medlem
Om det är en tdi? så är det ju helt normalt eftersom den inte har någon hjälpvärmare
Hej och tack för engagemang. Jag har Webasto/diesel värmare i bilen men det har inte med det fenomenet att göra. Motortemperaturen borde inte sjunka från 90 till 50 bara för att man har låtit motor stå på tomgång eller kör lugnt
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Om du inte har hjälpvärme på en diesel så sjunker motortempen om du står på tomgång el kör lugnt vintertid.
 

Q5 2012

Medlem
har du bytt DSG-termostaten? S-tronic på Audi språket

Hittade den förbaskade "extra" termostaten, byter den på lördag och återkopplar
resultatet
 

Q5 2012

Medlem
Om du inte har hjälpvärme på en diesel så sjunker motortempen om du står på tomgång el kör lugnt vintertid.
Hej Kurtti, det det är kanske så men det låter högst osannolikt på lite nyare bilar som skall vara "miljövänliga"
Jag byter den så kallade "DSG" termostaten så får vi se.
Som sagt jag har jobbat på Bilia i över 20 år och iallafall på en Volvo det kvittar hur varmt/kallt/körstilen/tomgång etc du har motortempen håller sig i mitten...det känns ologiskt att en Audi som är Tysk premium bil ska INTE klara av det.
 

Q5 2012

Medlem
Nn.j verkar ha rätt! Var idag på Audi och tog lite snack med en ut av mekaniker....Det är en vanligt fel på audi att DSG termostaten fastnar i "öppet" läge vilket gör att motor har svårt att uppnå normalt arbetstemperatur och att motor tappar arbetstemperatur om man kör lugnt eller har stannat med motor på tomgång samt att motortempen skall definitivt INTE pendla upp å ner , det kvittar hur man kör eller hur kallt eller varmt det är ute motortempen skall ligga på 90 grader IALLAFALL ENLIGT AUDI MEKANIKER
Har köpt termostaten, ca 500 spänn...återkommer med resultatet efter byte
 

nn.j

Medlem
Nn.j verkar ha rätt! Var idag på Audi och tog lite snack med en ut av mekaniker....Det är en vanligt fel på audi att DSG termostaten fastnar i "öppet" läge vilket gör att motor har svårt att uppnå normalt arbetstemperatur och att motor tappar arbetstemperatur om man kör lugnt eller har stannat med motor på tomgång samt att motortempen skall definitivt INTE pendla upp å ner , det kvittar hur man kör eller hur kallt eller varmt det är ute motortempen skall ligga på 90 grader IALLAFALL ENLIGT AUDI MEKANIKER
Har köpt termostaten, ca 500 spänn...återkommer med resultatet efter byte
Vi får hoppas att det löser ditt problem återkoppla hur det gick :)
 

Q5 2012

Medlem
Nn.j verkar ha rätt! Var idag på Audi och tog lite snack med en ut av mekaniker....Det är en vanligt fel på audi att DSG termostaten fastnar i "öppet" läge vilket gör att motor har svårt att uppnå normalt arbetstemperatur och att motor tappar arbetstemperatur om man kör lugnt eller har stannat med motor på tomgång samt att motortempen skall definitivt INTE pendla upp å ner , det kvittar hur man kör eller hur kallt eller varmt det är ute motortempen skall ligga på 90 grader IALLAFALL ENLIGT AUDI MEKANIKER
Har köpt termostaten, ca 500 spänn...återkommer med resultatet efter byte
Hej! Var satt termostaten, är det svårt att byta den??
Mvh Fenix
Hej Fenix, den siter vid vänster sidan av motor längre in mot växellådan UNDER några andra vattenslangar. Lite svårt att se om man inte drar undan lite slangar som går tvärs å kors över den. Vad jag har förstått den verkar inte vara svår att byta om man har lite skruv vana. Typ 2 slangklamor på var sin sida av termostaten , ser ut som en mellankopplings plaströr med slangarna på varsin sidan....Tänk på att termostaten har flödesriktning så du vänder den rätt....det finns en pil på den...
Jag ska byta den på min bil nu på lördag...
 

Fenix

Medlem
Hej Fenix, den siter vid vänster sidan av motor längre in mot växellådan UNDER några andra vattenslangar. Lite svårt att se om man inte drar undan lite slangar som går tvärs å kors över den. Vad jag har förstått den verkar inte vara svår att byta om man har lite skruv vana. Typ 2 slangklamor på var sin sida av termostaten , ser ut som en mellankopplings plaströr med slangarna på varsin sidan....Tänk på att termostaten har flödesriktning så du vänder den rätt....det finns en pil på den...
Jag ska byta den på min bil nu på lördag...
Tack Q5 ska kolla på min med i helgen.
Fenix
 

Q5 2012

Medlem
Så....bytte den idag(söndag) å fyyy det var bökigt, delvis för att jag är kort men till största delen pga av att det är trångt och bökigt att komma åt slanglammorna.
Såg skillnaden i motortempen direkt. Luftade kylsystem med vakuumverktyg INNE I VERKSTAD samt lät bilen stå på tomgång utanför verkstad i -8 grader och temperaturen höll sig på 90 grader i ca 30 minuter....körde hem och tempen var spikad på 90....stannade på macken för cigg och lite snack (motor på tomgång) och när jag gick ut temperaturen föll från 90 till ca 85 grader....observera att dieselvärmare är AVSTÄNGD.....fortsatte hemåt och temperaturen ökade till 90, på hemma parkeringen temperaturen står på 90 grader.....Jag kör samma sträcka med samma upplägg varje dag och innan byte av DSG termostaten temperaturen landade på 50 grader när jag kom till hemma parkeringen...
Antar att problemet är LÖST
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp