Vattenfylld Kupé mm

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Horn-Per

Ny medlem
Hej, alldeles ny här, som ägare av volvo, men frun kör AudiA6-4B ´98
En morgon krånglade växellådan, automat, ingen drivning framåt eller bakåt, ingen växelindikering i instrumentpanelen, samt att oljetryckslampan ibland tändes och summern varnade, olja finns, det hördes at ventillyftarna fick upp olja och tystnade efter några sekunder. Kollade givetvis oljan i automatlådan, nivå, färg och lukt utan anmärkning.
För att göra en lång historia lite kortare:
Dräneringen i batterifacket täppt, vatten runnit in i kupén via acledningarna, och dränkt antispinn/absboxen som någon i ett anfall av oändlig visdom placerat på durken under mattan på passagerarsidan, ingen dränering där inte...
Nå iallafall, jag lyckades ett tag lura systemen och få bilen att gå både framåt och bakåt, men bara i "limp-mode" gissar att antispinn blockerade motorn. kom inte så mkt längre då. Nästa tillfälle när jag hade verktyg och obdläsare startade bilen en liten stund för att sen till en början bara sporadiskt tända vid runtdragning samtidigt som det luktade mkt oförbränd bensin, till slut livlös och batteriet halvdant, pluggade in obdläsaren som inte får kontakt med bilen, provade den i min volvo, inga problem där,
Tog hem batteriet och laddade, vid nästa försök låter motorn som den helt saknar kompression...jodå, har jobbat hela livet med båtmotorer, och skruvat en del bil så motorörat är inget större fel på.
Hämta komptest, inte ett utslag på mätaren! Lossade en av kamremskåporna och konstaterar att remmen är ok och kammen snurrar.
Det är ju säkert absurt att tänka på att försöka göra något åt bilen, men jag gillar inte att ge upp i första taget. Laddade ner en servicemanual och läste på om variabla kamtider, googlade vidare om tänkbara problem osv. Hittade en tråd här om brusten kamkedja, den som kopplar ihop avgas- och insugskam. skulle ett kedjebrott verkligen inte orsaka ventilsallad? Och hur sannolikt är det att det inträffar samtidigt på båda cylinderbankarna?
Såg nåt på youtube om kärvande låsning av kamvariationen, känns väl osannolikt att kompressionen skulle saknas helt om kammen står lite fel även vid start, eller?
Hade inte tid att lyfta på ventilkåpan, men det får väl bli nästa etapp, hittar jag inga mekaniska fel, så kan det kanske bli experimenterande med att byta asr/absbox samt ecu, kostar ju inte många kronor på skroten.

Det kanske bör tilläggas att jag bor och jobbar på en ö utan vägförbindelse, 25 min båtresa ifrån bilen, så det blir ju lite bökigt om man saknar nåt verktyg, tänkte färja ut bilen till jobbet så småningom, om motorn verkar mekaniskt ok, då finns det en möjlighet att torka ur den kanske, annars blir det reservdelsbil.
Nån som har nån liknande erfarenhet?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp