Varför låter min motor (?) så? Audi A4 2.0 TDI (2012)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

KitzyCar

Ny medlem
Hallå där gott folk!

Sedan några körningar tillbaka så har motor (?) låtit ovanligt högt. När jag kommer upp i hastighet, ca +40 km/h, så låter det nästan som att jag är uppe i högt varvtal, men så är inte fallet. Alltså att något varvar när jag kommer upp i hastighet.

Det är svårt att beskriva "problemet", men det verkar vara hastighetsberoende. Jag gasar på som vanligt, och jag hör detta "varvande" ljud bli allt högre ju högre hastighet jag kommer upp i. Och sedan så varvar det sakta ned (ljudet) när jag kommer ner i hastighet, fast långsamt.

Jag kollade ena hjullagret, men verkar vara fine. Har jag missat något? Vad kan detta vara tro? Vill som sagt minnas att det inte varit så högljutt.

Har bifogat ett bar Youtube-videos från när jag körde i hög respektive låg hastighet. Man hör ljudet i bakgrunden. Lite som en "bensinturbo".

- Video 1 (hög hastighet)
- Video 2 (låg hastighet)

Tusen tack för hjälpen!


/Elias
 

Robban_F

Aktiv medlem
Kollade "ena" hjullagret som "verkar" vara ok? På vilket sätt kollade du hjullagret?
Hur är det med de andra tre?
 
Lyft upp bilen och snurra på hjulen, ibland räcker det för att avgöra om ett hjullager är kasst.
Annars kan man köra långsamt och svänga fullt åt höger/vänster, då brukar man höra att det låter mer/mindre från det dåliga lagret.

Är ljudet kvar om du står stilla i Neutral och varvar motorn?
 

KitzyCar

Ny medlem
Lyft upp bilen och snurra på hjulen, ibland räcker det för att avgöra om ett hjullager är kasst.
Annars kan man köra långsamt och svänga fullt åt höger/vänster, då brukar man höra att det låter mer/mindre från det dåliga lagret.

Är ljudet kvar om du står stilla i Neutral och varvar motorn?
Hej!

Inte testat att snurra på alla hjulen, men ska testa att låta bilen rulla (i neutralt läge?) och svänga fullt åt höger/vänster för att se vilket/vilka lager som är slut. Får ha någon springandes vid bilen.

Ratten kan jag tillägga vibrerar lite när jag kör. Kan det vara en indikation på att det är främre hjullager som kan vara dåliga?

Allt gott!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp