Växelåds fundering a6 3.0tid 218hk 2016

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Bohlinn

Ny medlem
Tjabba, har nyligen köpt mig en a6 allroad 3.0tid 218hk 2016, och har en liten fundering på växellådan, det är så att när man ska stanna så växlar den ner fint ända tills den ska gå från 2an till 1an då som hoppar den till och vill framåt, och gör man en hård inbromsning så man hinner stanna innan den hunnit växla ner till 1an så klonkar de till i växellådan mer än vad jag tycker är acceptabelt, har även ett missljud när man seg drar på 3ans växel, lite som en skorrande resonans ljud, lite svårt att förklara, men förövrigt så växlar den extremt fint, växellådsoljan är bytt för ca 4k mil sedan enligt serviceboken, någon här som har en aning om vad de kan vara för fel, eller om dessa växellådor helt enkelt är lite hårdhänta när den går från 2an till 1an.

Mvh
 

Audi_VW

Medlem
Jag har också haft problem med exakt samma uppsättning motor och låda, hårda växlingar från 2-1, 2-3 samt lite hackande när man ska starta i motlut samt när man kör i ca 1000rpm på 2:an utan att gasa så mycket. Bytte växellådsolja efter 4300 mil istället för 6000 som rekommenderas och 90% av felen försvann. Det jag fortfarande kan känna av är lite hackande vid start i motlut samt lite hackande runt 1000rpm på 2:an. Det du beskriver försvann för mig.
 

Skoglund88

Ny medlem
Hej!
någon som har hittat nån lösning på problemet?

Hade sådär förra året, från 2a: till 1an, rycker till i hela bilen typ som att den vill åka framåtnär han lägger i 1:an, löste sig med 90% med ny programvara.
nu kom skiten tillbaka igen, dvs, 2an till 1an,när du ska stanna vid ett rödljus, och precis efter han har lagt in 1an, sårycker de till i hela bakvagnen.

Kan en Adaption lösa problemet kanske? Funkar övrig på alla växlar både upp o ner.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp