Svampig kopplingpedal

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Miivan

Ny medlem
Halloj gott folk!

Kort efter, ca 2 veckor, att jag köpte min Audi A3 8P (2007) la sig kopplingpedalen nere i golvet. Huvudkopplingcylindern hade spruckit när den till slut fått nog av min fot.

Anledningen till att den sprack var att kopplingspedalen blev mer "svampig" med körningen. Pedalen gick inte tillbaka upp som det bör utan fastnade halvvägs och man vart tvungen att dra upp den med foten. Det blev värre för var gång man trampade. Till slut la det av helt och det vart som att trycka mot en vägg. Det vart då det sprack.

Firman, som jag köpte bilen hos, tog till slut tag i att byta huvudkopplingcylindern. Efter mycket bråk förstås...

De sa att det, såklart, vart mitt fel att det gick sönder. "Det var yttre åverkan som fick det att spricka" sa de då. Jag förklarade vad som skett, men det var som att prata med en vägg. De fixar det på "good will" för att jag har samma bakgrund som chefen där...

Idag, ca 3 månader efter att huvudkopplingcylindern bytts ut, börjar det strula på precis samma vis. Kopplingpedalen börjar "svampa" sig igen. Med tidigare erfarenhet vet jag att det bara blir värre.

Bromsvätskan har jag fått bytt, för att motverka detta problem. Men det hjälpte uppenbarligen ej. Kan det vara slavkopplingcylindern som krånglar? Eller är det hela jäkla kopplingen som lägger ned? Skumt att det fungerade bra efter att firman bytte huvudkopplingcylindern och nu bara plötsligt lägger ned igen. Jag tycker annars att växlandet fungerat bra, med tanke på åldern.

Vad tror ni kan vara orsaken till att detta sker nu igen? Att jag trampar fel på kopplingpedalen tror jag ej på.

Bifogar bild på hur huvudkopplingcylindern såg ut i efterhand.

Tackar i förhand!
-Milan
 

Bilagor




Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp