Styrservo/bromsservo slang 1990 Audi 100 C3

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

lochraceness

Ny medlem
Hej allihopa.

Jag har en 1990 Audi 100 c3 med Audis speciella system där servopumpen också driver bromsservot.

Min bil käkar servopumpar; dom två sista hade läckage på samma ställe. Tog bort alla slangar och den slangen som går från servopumpen till bromsservot ser ut att vara defekt/100% tät och ser ut som på bilderna när jag skruvade i sär den.

Även om jag tror den ledningen/strypningen är där för en anledning undrar jag om man kan bort den tillfälligt, eller om man förstör något (t.ex. p.g.a. för högt tryck?) om man gör det?

Vad händer om man kör med denna slang helt öppen?


Önskar alla på Audiforum en fin höst!!!


Mvh LochracenessIMG_20220804_103223_138.jpgIMG_20220804_103207_953.jpgIMG_20220804_103234_378.jpg
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Det sitter något liknande på min C4 och jag fick för några år sedan läck på slangen /röret.
Började forska om det skulle gå att ersätta med en vanlig slang, men det enda jag hittade då var en kille som hade löst ett nödläge på det viset.
Har för mig att han fick mer eller mindre kraftiga vibrationer i styrningen, så han hade fått en motsvarande ny tillverkad hos en hydraulfirma senare.

För min egen del så fick jag tag på en bättre begagnad från Tyskland.

/Hälsningar Claes
 

lochraceness

Ny medlem
Tack så jättemycket för ditt svar!!!

Så du tror inte att jag förstör något om jag skruvar i hop bilen och får den ur garaget på detta viset?

Skulle gärna varit säker, men det känns svårt om jag inte hittar någon som gjort samma sak på en C3a.

Jag har i alla fall skapat en efterlysning på bildelsbasen, originalnumret är 443612065H.


Tack igen för ditt svar!



Mvh Lochraceness
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Tack så jättemycket för ditt svar!!!

Så du tror inte att jag förstör något om jag skruvar i hop bilen och får den ur garaget på detta viset?

Skulle gärna varit säker, men det känns svårt om jag inte hittar någon som gjort samma sak på en C3a.

Jag har i alla fall skapat en efterlysning på bildelsbasen, originalnumret är 443612065H.


Tack igen för ditt svar!



Mvh Lochraceness
Jag törs inte lova att det skulle fungera, är som sagt var några år sedan jag läste detta och faktiskt enda gången som jag har sett att någon har skrivit om det.
Om du har någon bra hydraulfirma, typ Hydroscand, i närheten så föreslår jag att du tar med grejorna dit och frågar vad de tror.
Om du har tur så får du napp på efterlysningen.

Är ju tyvärr inte så enkelt med reservdelar till de här bilarna längre, men det brukar gå att hitta om man har lite tålamod.

/Hälsningar Claes
 

lochraceness

Ny medlem
Tack för svar och tips, det låter som en bra ide att fråga hydraulfolket!

Begriper att du inte kan lova något, det är trots allt min bil och i slutändan mitt problem.


Vi får se vad som händer, fortsättning följer :)


Mvh Lochraceness
 

Koster

Ny medlem
Gammal tråd iofs men svarar ändå.

Det där ser ut att vara någon form av bonnlagning av högtrycksslangen och då är det inte konstigt att den äter servopumpar. Det skall sitta ett dämprör i mitten på den där slangen som håller både trycket och flödet stabilt ner till tryckackumulatorn(bomben) och sedan vidare till bromsservo och styrväxeln. Utan den dämpningen åker trycket och oljeflödet berg och dalbana i hela systemet och olja kan bara passera membranet i tryckackumulatorn stötvis. Det resulterar i att att både styrning och bromsar får tryckstötar(vibrerar) och att pumpen får oljebrist och äts sönder av brist på smöjning . Det är ett våldsamt tryck i det servosystemet(120bar) och blir det störning i tryck eller flöde så dröjer det inte länge förrän pumpen dör.

Slangen som skall sitta där har artikelnr 443612059J och ser ut :
 

Bilagor




Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp