Skeva bromsskivor och vibrationer

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

lsoderlund

Medlem
Hej,
Har lite strul med min A6:a från 2014.
Har haft bilen sedan från att den var ca 1 år gammal med 1500 mil på mätaren. Nu har bilen rullat strax över 13500, och har haft lite småstrul de sista 2500 milen.

Det hela började faktiskt med att jag bytte skivorna fram på verkstad, för de var slut, både sett till belägg och skivor. Sedan dess så har skivorna fram slagit sig efter några 100 mil. Nu inne på 3 uppsättningen premiumskivor (ATE, Brembo och Zimmerman) fram och börjar bli lite less på att få skeva skivor.
Har bytt hjullager fram på bägge sidor, och ingen skillnad.
Skivor och klossar bak, ingen skillnad där heller. (Däremot är lagren bak på sista svängen har jag märkt).

Bilen bromsar vibrationsfritt när skivor och klossar är nya, men efter några 100 mil så kommer vibrationerna vid inbromsning. Skakar i hela bilen men inte i ratten (passagerare märker ibland, men som förare märker man det mest hela tiden).

Bilen har även en märklig vibration i högre hastigheter, men märks tydligast vid 90-120, och detta är oavsett om bilen ligger i växel eller ej. Så ligger man i 100 km/h, och lägger i neutralen så finns vibrationerna där ändå.


Skall lämna in bilen på hjulinställning och balansering av främre hjulen för att se efter om det ger någon skillnad.

Någon med liknande problem eller som kan spela in vad det kan vara som strular? Vore extremt tacksam för svar.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Märkligt om skivorna slår sig på båda sidor. Om det hände på en sida så skulle jag ha gissat på anliggande broms, men nu vete fasen :unsure:.
/Hälsningar Claes
 

Patrik.e

Ny medlem
Detta är en väldigt konstig sak, som jag inte trodde va sant på en flytande skiva, MEN, spänner man hjulbultarna för hårt så blir det sådana spänningar att det blir skevt!
 

Djmagnus

Ny medlem
Hur du orginal skivor och belägg?Jag hade samma fenomen på min som jag köpt beg och det var nya skivor och belägg på den men det gick inte att köra bilen utan lämnade in den på Audi och blev 11500kr fattigare men sen var det en helt annan bil.
 

Swizz

Aktiv medlem
du lär ju bromsa som en galning om inget är trasigt. Tänker rent generellt anliggande bromsok, superviktigt att OKhållaren rengörs i syfte att hindra dom nya beläggen från att fastna
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp