Skenande motortemp 2.0 TDI 190 2017?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

Pistvakt

Medlem
Jag har en 2017 års 2.0 TDI 190hk, iofs Skoda Kodiaq men det är ju samma motor (och detta systerforum lite mer aktivt). Idag på väg ut till stugan med olastad släpvagn började plötsligt varningslampan för hög temp att ljuda och lysa rött efter bara 10 km. Stannade fort vid vägkanten och fick ner tempen till normala 90C och provade igen. Efter bara 2-300 m steg tempen fort till 105-110C och jag fick stanna. En gång till likadant, sedan var jag iaf av 2+1-sträckan och kunde med ett varvtal på max 1500 genom stan hålla tempen på 100-105C.

Övriga insikter är att expansionsskärlet kändes riktigt varmt, kylarfläkten gick på högvarv när jag bromsade in och att jag kunde få full värme i kupemunstyckena när jag satte ACCn på Max. Det tyder för mig på att termostaten iaf är öppen, eller?

Jag startade om bilen flera gånger ifall något undrar om jag prövat klassisk "datoromstar"...

Vad kan då denna tempuppgång förklaras av? Några tips?
 

nn.j

Medlem
Jag har en 2017 års 2.0 TDI 190hk, iofs Skoda Kodiaq men det är ju samma motor (och detta systerforum lite mer aktivt). Idag på väg ut till stugan med olastad släpvagn började plötsligt varningslampan för hög temp att ljuda och lysa rött efter bara 10 km. Stannade fort vid vägkanten och fick ner tempen till normala 90C och provade igen. Efter bara 2-300 m steg tempen fort till 105-110C och jag fick stanna. En gång till likadant, sedan var jag iaf av 2+1-sträckan och kunde med ett varvtal på max 1500 genom stan hålla tempen på 100-105C.

Övriga insikter är att expansionsskärlet kändes riktigt varmt, kylarfläkten gick på högvarv när jag bromsade in och att jag kunde få full värme i kupemunstyckena när jag satte ACCn på Max. Det tyder för mig på att termostaten iaf är öppen, eller?

Jag startade om bilen flera gånger ifall något undrar om jag prövat klassisk "datoromstar"...

Vad kan då denna tempuppgång förklaras av? Några tips?
Trasig vattenpump, tyvärr vanligt på nyare TDI motorer, Hur lång har bilen gått?
 

Pistvakt

Medlem
Tack för era återkopplingar, nu hemma efter hel arbetsdag i stugan och då börjar lagabilpasset...
Bilen har gått 12700 mil, allt i min ägo och det har inte varit ett fel sedan ny (förutom att fönsterhissarna någon gång först vill åka ner när jag ska hissa upp dem....) Nyss servad på Mekonomen då de var 3000:- billigsre än märkesverkstaden.
Jag har ingen felkodsläsare, ges felkoder av "alla" fel?
Har konstateras trasig topplockspackning? Vatten i avgaserna?
Vattenpumpen känns som en mer "tilltalande" diagnos. Hur kollar jag det?
Tacksam för all hjälp då vi dels planerat fjällfärd på torsdag och de andra två små bilarna inte heller är resklara (A3 dålig koppling redan efter 9000 mil och Polo körförbud pga inte styrled som Skruvat.se skickat fel version av och inte agerar på...)
Kanske med snabbt inringad diagnos att någon flexibel verkstad hinner få hem och byta aktuell del.
 

Pistvakt

Medlem
Jag felsöker gärna men vad ska jag titta efter, det är det jag undrar. Jag har som sagt ingen felkodsläsare eller kompmätare. Vägled mig gärna så felsöker jag.
Sedan antar jag att jag måste ta hjälp med åtgärd då jag har lite bråttom tfa resan på torsdag och aldrig har bytt vattenpump själv, om det nu är det.
Att åka 5 i en A3 med dålig koppling i 80 mil och behöva takbox för all packning känns som att utmana ödet.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Jag har som sagt ingen felkodsläsare
Köp en felkodsläsare då!
Det går inte att laga din bil med frågor på detta eller andra forum. Du måste lägga in en egen ansträngning! Hur svårt kan det vara att förstå?
 

Pistvakt

Medlem
JohnnyJ, så otrevlig ton du har. Så onödigt.
Mig veterligt har alla bildelsbutiker stängt för dagen så det är svårt att i stunden inhandla en felkodsläsare. Jag må vara en intermittent bilmekaniker men så dum är jag inte med min civilingenjörsexamen utan tvärtom riktigt läraktig bara man vill vara konstruktiv. Jag väljer härmed att lyssna på andra mer hjälpsamma forumbröder/-systrar.
 

CarlA4

Medlem
JohnnyJ, så otrevlig ton du har. Så onödigt.
Mig veterligt har alla bildelsbutiker stängt för dagen så det är svårt att i stunden inhandla en felkodsläsare. Jag må vara en intermittent bilmekaniker men så dum är jag inte med min civilingenjörsexamen utan tvärtom riktigt läraktig bara man vill vara konstruktiv. Jag väljer härmed att lyssna på andra mer hjälpsamma forumbröder/-systrar.
Johnny har den tonen i alla sina inlägg och har troligen inte ens en Audi! Syftet är att hjälpa till på ett forum och inte bra var en spydig skit!

Tyvärr är det nog vattenpumpen alternativt termostaten! Kylfläktaran går dom på max när du stannar?

//Calle
 
Senast ändrad:

Pistvakt

Medlem
Stort tack för vänligheten "Audi_VW", men jag har drygt 112 mil till dig ;-).
Sä här långt är min tolkning av era tips att det är vattenpumpen som havererat. Jag har inte sett något läckage men ska ev kunna kollas ifall returslangen inte ger vätska. Rätt?
Jag får ringa runt imorgon bitti och se om någon kan få hem delarna och fixa detta senast torsdag innan fjällresan...
 

Pistvakt

Medlem
Tack Calle, då förstår jag.
Ja, kylarfläkten (2st?) gick för fullt när jag stannade bilen och gick ganska länge vid något stopp tystnad ganska snart vid iaf ett stopp.
Vad säger det?
 

Kurtti

Aktiv medlem
Om ni ska iväg på torsdag så är mitt tips att lämna in bilen på en verkstad, det är inte bara att byta vattenpump iaf om man aldrig gjort det förut.
 

Pistvakt

Medlem
Köpte på morgonen en felkodsläsare när jag skjutsade barnen till skolan och jag får fram:
"U112300 Databus error value received"
"P20FB00 Reductant pump 'B' Control Performance/Stuck off"
Försökte googla på dessa men hittar inget begripligt i tillräcklig klartext. Finns några tillgängliga felkodsförteckningar att ta hjälp av? Eller vet någon innebörden?
 

CarlA4

Medlem
Tack Calle, då förstår jag.
Ja, kylarfläkten (2st?) gick för fullt när jag stannade bilen och gick ganska länge vid något stopp tystnad ganska snart vid iaf ett stopp.
Vad säger det?
Att fläktarna går kan tyda på dålig cirkulation i systemet. I moderna billar så kan fläktarna nödstarts vid hög motor temperatur även om vattnet i kylaren inte är för varmt. Normalt så går dom bara om det är typ mycket varmt ute och man kört hårt precis innan. Tyvärr får man inte så mycket felkoder med trasig pump eller termostat. Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil. För att kolla termostaten brukar man ta bort den och då ska bilen inte nå drifts temperatur vid körning.

//Calle
 

Pistvakt

Medlem
Att fläktarna går kan tyda på dålig cirkulation i systemet. I moderna billar så kan fläktarna nödstarts vid hög motor temperatur även om vattnet i kylaren inte är för varmt. Normalt så går dom bara om det är typ mycket varmt ute och man kört hårt precis innan. Tyvärr får man inte så mycket felkoder med trasig pump eller termostat. Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil. För att kolla termostaten brukar man ta bort den och då ska bilen inte nå drifts temperatur vid körning.

//Calle
Ok. Stämmer bra.
Fick in bilen på verkstad i lucka i måndags em och klar tisdag morgon. Det var vattenpumpen och en mekaniker där som tidigare arbetat på lokala VW/Skoda sa att det är ett vanligt fel att den inte håller ens 10-12000 mil. Borde vara en goodwill men inga tecken på det och jag har inte tid att "processa'". Vår A2 som skar vid 6000 mil tog 6 mån att få good will på 50%.
Jag njuter istället av fjällutsikten jag nu får...Tyvärr är bilden för stor...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp