Serviceavtal mm

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Eureka_Swe

Ny medlem
Hej, precis blivit ägare av en A5 2020 Edition one och är helnöjd än så länge. Har ett par frågor dock som jag funderar över, tecknade Serviceavtal på bilen 3 år men oljenivån är inte på max utan steget under, säger bilen till när den behöver "extra" oljebyte för de är ganska långt tills servicen enligt bilen. Ingår påfyllning av olja i serviceavtal?

Sen undrar jag hur de är med parkeringsbroms, de finns en "P" på växelväljaren som jag använt vid parkering dock rullar bilen ngn cm efter man lagt i den. Finns även en "P" knapp man kan trycka upp och då hör man hur bromsarna dras åt. Försökt luska i instruktionsboken utan framgång.

Tacksam för svar
 

Bilagor

Nimo

Aktiv medlem
Bilen säger till om det blir för låg oljenivå. Det är helt normalt att det inte är absolut max enl mätaren. Däremot är det bra att hålla koll så att det inte går för långt ner, dvs fylla på innan bilen varnar. Påfyllning mellan service ingår inte I serviceavtalet.
Ang P på växelspaken så ska du inte enbart använda denna. Du skall även använda handbromsen. Anledningen till detta är att P-läget är en ett mekaniskt stopp med hjälp av en sprint in i växellådan. Detta är inte alls lämpligt i en lutning då belastningen blir kraftig på denna.
 

Eureka_Swe

Ny medlem
Bilen säger till om det blir för låg oljenivå. Det är helt normalt att det inte är absolut max enl mätaren. Däremot är det bra att hålla koll så att det inte går för långt ner, dvs fylla på innan bilen varnar. Påfyllning mellan service ingår inte I serviceavtalet.
Ang P på växelspaken så ska du inte enbart använda denna. Du skall även använda handbromsen. Anledningen till detta är att P-läget är en ett mekaniskt stopp med hjälp av en sprint in i växellådan. Detta är inte alls lämpligt i en lutning då belastningen blir kraftig på denna.
Tack, men vid en lutning om man måste parkera så skall båda stå i P då är de ingen fara eller skall man ställa den i N och P låsningen ?
 

Nimo

Aktiv medlem
Använd alltid båda P. Lika lite som du parkerar en manuellt växlad bil med friläge och handbroms ska du göra det med automatlåda.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp