P0234

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Audionen

Ny medlem
Hallå. Får nu upp felkod P0234 och blinkande glödstiftlampa på min 2011 a4. Samtidigt har jag en vinande ljud i bilen. Typ som luft eller vacuum läckage. Men hittar inget. Någon som har nå tips?
 

Robban_F

Aktiv medlem
Felkod P0234- turbocharger overboost condition2. Låter rimligt.

Det är din Wastegate (ventil som släpper ut övertryck från turbon) som låter.
 

Audionen

Ny medlem
Okej. Får plocka bort luftburken och inspektera. Vet du nån vanlig felorsak? Tycker vi lyssnat oerhört mycket runt alla vacuum ledningar o grejer. Men svårt att höra exakt vart ljudet kommer ifrån. Brukar wastegaten typ kunna "hänga" sig? Eller bör det vara något med styrningen av den som gör att den håller sig öppen?
 

Robban_F

Aktiv medlem
"Svaret" kallas Felsökning! Om du inte kan eller vet så fråga dina kompisar. De kanske kan eller vet någon som kan.
 

Audionen

Ny medlem
"Svaret" kallas Felsökning! Om du inte kan eller vet så fråga dina kompisar. De kanske kan eller vet någon som kan.
Ha ha jo jag har inge problem med felsökning :) Tänkte mest om du visste om det var någon vanlig åkomma :) Ska ta tag i felsökningen så fort nya bränslereturslangen till spridarna kommit :)
 

Audionen

Ny medlem
Nä. Retur slangen läckte. Köpte en ny. Men då visade det sig att backventilen var trasig så bilen slog ifrån vid gaspådrag. Så har beställt en ny igen.
Går tillbaka i tiden lite... returslangen läckte. Beställde en ny. Testkörde och märkte att den slog ifrån vid gaspådrag. Fick felkod på för högt bränsletryck i railen. Testade returslangen som sitter på min andra likadana audi. Då slog inte bilen ifrån vid gaspådrag. Men fick felkod på för högt laddtryck istället. Testade då att blåsa i den nya slangen och märkte att backventilen var trasig på den. Så därför reklamerade jag den och väntar på leverans så jag kan fortsätta felsöka.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp