Optimering av A6 TSFI 55e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Brattfors

Ny medlem
Har ägt min A6 TSFI 55e i en månad nu och den känns helt ok men man vänjer sig snabbt vid effekten. Någon som provat att optimera sin 55e än? Finns ett fåtal bla BSR som utför men hittar inga recensioner. Sett någon firma som lovar 420hk.
 

JonasL

Aktiv medlem
Väntar också på en A6 hybrid och har kikat runt lite. Det enda jag kan tänka mig är ABT. Visst de är rätt mycket dyrare men de vet vad de sysslar med och är specialister på Audi. De har full tillgång till Audis data pga deras djupa samarbete inom racing och deras system är betydligt mer avancerade än tex BSR. I Tyskland kan kan man tom beställa en ABT-optimerad Audi direkt från de tyska handlarna vid nybilsbeställning.
 

Nimo

Aktiv medlem
Väntar också på en A6 hybrid och har kikat runt lite. Det enda jag kan tänka mig är ABT. Visst de är rätt mycket dyrare men de vet vad de sysslar med och är specialister på Audi. De har full tillgång till Audis data pga deras djupa samarbete inom racing och deras system är betydligt mer avancerade än tex BSR. I Tyskland kan kan man tom beställa en ABT-optimerad Audi direkt från de tyska handlarna vid nybilsbeställning.
Jag vet att det är lätt att hamna i någon form av ställningskrig i dessa frågor men jag undrar över en sak. Både Abt och Mtm brukar nämnas som lite bättre och Audi specialister. I många fall använder de någon form av extern box istället för programvara.I alla andra fall det görs så brukar detta sågas med fotknölarna men inte här. Hur kommer det sig?
 

JonasL

Aktiv medlem
Det hör/läser man ofta och jag är ingen expert. Har väl främst förordat omprogrammering av ECU framför box tidigare då man kan anpassa allt. Vilket låter mer logiskt för en lekman som mig. Men i det fall där det finns dedikerad "trimmare" som i princip bara jobbar med ett märke så brukar jag lita mer på dem (kontra de som jobbar med mängder av märken) oavsett om de använder extern box eller omprogrammering. Speciellt nu när vi pratar om en hybrid och man behöver ta hänsyn till samspelet mellan de olika motorerna. Det tror (med betoning på tror) jag inte någon av de oberoende trimmarna tar särskild stor hänsyn till. Utan man använder i princip samma programvara som motsvarande motor, utan hybridsystem, får.

Anledningen till varför jag förordar ABT (utöver att de är specialister inom Audi), är väl deras djupa samarbete med Audi inom racing och deras tillgång till alla data. Har en god vän som tävlat för Audis fabriksteam i Tyskland som pratat gott om dem, så är kanske lite färgad.
Sen är deras boxar inte av samma typ utan den jobbar som en slavbox och anpassar sig efter behov av effekt och matar inte på med höga värden hela tiden som en "vanlig" box tenderar att göra. Den kan även känna av ifall det är nått fel och anpassar då värdena för att inte orsaka någon större skada, det gör inte en vanlig box utan det fortsätter mata på med sina värden oavsett.

MTM kan jag inte så mycket om, så vet inte hur deras fungerar.
 

Nimo

Aktiv medlem
Jag har ingen anledning att betvivla yrkeskunnandet hos Abt. Tekniken de använder däremot verkar ha vissa begränsningar jämfört med programvara. Ta 3;0 Tdi 218 som ett exempel: Abt och Kcr är mig veterligen de enda om inte får samma slutresultat som 272 hk vid optimering nämligen 315-330 hk och 650-700nm. Abt får 250 hk och 540 nm. Den om möjligt ännu mer tacksamma 45 Tdi 231 hk finns inte ens i deras utbud. I min värld känns det som ett väldigt dyrt sätt att få en enklare teknik och sämre resultat oavsett vilken teknisk kompetens de besitter.
 

BiTu

Aktiv medlem
Jag har ingen anledning att betvivla yrkeskunnandet hos Abt. Tekniken de använder däremot verkar ha vissa begränsningar jämfört med programvara. Ta 3;0 Tdi 218 som ett exempel: Abt och Kcr är mig veterligen de enda om inte får samma slutresultat som 272 hk vid optimering nämligen 315-330 hk och 650-700nm. Abt får 250 hk och 540 nm. Den om möjligt ännu mer tacksamma 45 Tdi 231 hk finns inte ens i deras utbud. I min värld känns det som ett väldigt dyrt sätt att få en enklare teknik och sämre resultat oavsett vilken teknisk kompetens de besitter.
Det är nog så som med Heico ( Volvo ) och många andra. De optimerar enbart det de är VÄLDIGT säkra på, kan lämna garantier m.m. De är absolut inte ute efter att kräma ut den sista hästen, utan fokuserar på känsla, harmoni, originalkänsla m.m.
 

BiTu

Aktiv medlem
Jag har ingen anledning att betvivla yrkeskunnandet hos Abt. Tekniken de använder däremot verkar ha vissa begränsningar jämfört med programvara. Ta 3;0 Tdi 218 som ett exempel: Abt och Kcr är mig veterligen de enda om inte får samma slutresultat som 272 hk vid optimering nämligen 315-330 hk och 650-700nm. Abt får 250 hk och 540 nm. Den om möjligt ännu mer tacksamma 45 Tdi 231 hk finns inte ens i deras utbud. I min värld känns det som ett väldigt dyrt sätt att få en enklare teknik och sämre resultat oavsett vilken teknisk kompetens de besitter.

De ger ju 425, det är ju faktiskt bra! Såg detta först nu.
 

JonasL

Aktiv medlem
Som BiTu skriver. De är inte ute efter att press ut så mycket som möjligt utan få något som de är säkra på fungerar, harmoniserar väl med bil/motor och håller i längden. I Tyskland är tex nybilsgarantin intakt så lite marginal vill de ha.
Att säga att deras box skulle vara en enklare teknik än programvara håller jag inte med om. Skulle säga att just deras box är mer avancerad än programvara. Pga att den är aktiv och läser av och anpassar sig hela tiden efter hur motorn belastas.
Att programmera ECU är inte mer komplicerat (när koden väl är knäckt), har varit med vid ett par tillfällen så vet hur det går till. Fördelen jämfört med en vanlig box är just att man kan anpassa värdena efter den specifika bilen. Men sen är det ju fortfarande fasta värden.

Att de inte har trim till alla bilar handlar mer om att de främst fokuserar på de starkaste modellerna (främst RS och S) där det finns mer intresse och pengar. Tuning är ju bara en del av deras rörelse så handlar om prioritera var man skall lägga resurser. Finns andra tuners som gör samma sak.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp