Ops, katalysatorn stulen! Nya trenden att se upp med

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

RIL

Ny medlem
Postade detta i annan tråd ang. generatorproblem, men vill tipsa även här så att andra kan se upp med katalysatorstölder som tydligen blivit allt vanligare. jag råkade nämligen ut för detta ofog i förrgår.

Efter jag monterat ihop fronten efter en generatorreparation startade jag bilen för att köra iväg, men bilen gav då ifrån sig ett fruktansvärt vrål. Någon finurlig rackare hade passat på att krypa under bilen och skära bort båda (2) katalysatorerna medan bilen stod upp-pallad på parkeringen.
Jag visste inte att denna typ av stölder är senaste sporten bland det laglösa skiktet i vår befolkning, men tydligen är jag inte den enda som råkat ut för detta på senare tid. Hade jag vetat detta hade jag kanske kunnat åtminstone försvåra tilltaget (kanske genom att blockera utrymmet under bilen etc).

SNABBA RYCK
Hursomhelst, tipsar jag här om att särskilt äldre katalysatorbilar riskerar att bli av med katalysatorn. Det tar tydligen bara drygt 30 sekunder för dem att kapa avgasrören och ta med sig katalysatorn. Det är ädelmetallerna i katalysatorerna som är värt pengar.


TIGERSÅG?
Så här ser det ut under bilen efter att de kapat rören (se bifogad bild). Kapsnitten indikerar att man använt batteridriven tigersåg för att snabbt kapa avgasrören. Vill alltså uppmärksamma även andra om den pågående stöld-epidemin. Önskar att jag hade vetat om denna risk.

Min Audi är en A6 2.4 (V6) -98 och är inte värd en förmögenhet precis, så jag vet inte riktigt vad jag skall göra med bilen då den nu sakar båda katalysatorerna (bilen är hopmonterad efter att bilderna nedan togs).

// Rolf
 

Bilagor

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Så tråkigt när det inte går att skilja på ditt och mitt 😤.
Det verkar vara vanligt på äldre Toyota Prius vad jag har sett. Antagligen sitter katalysatorn väldigt lättåtkomlig på de bilarna.
/Hälsningar Claes
 

RIL

Ny medlem
Ja, jag pratade nyss med en person i Växjö vars granne har en Toyota Prius. Han har fått sin katalysator stulen 3 gånger på 2 månader. Så Prius verkar vara särskilt utsatta.

Mvh
// Rolf
 

Killawife

Aktiv medlem
Det finns faktiskt skydd man kan köpa som förhindrar att tjyvar kan stjäla ens katalysator. Mycket effektivare än en kamera som bara dokumenterar brott men inte förhindrar ett enda.

Och en sak inte att förglömma här är att någon köper dessa katalysatorer, utan att nån behöver visa vart de fått tag i dom, ett regbevis eller bevis på en skrotad bil. Tog man bort denna möjlighet så skulle stölderna upphöra.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Och en sak inte att förglömma här är att någon köper dessa katalysatorer, utan att nån behöver visa vart de fått tag i dom, ett regbevis eller bevis på en skrotad bil. Tog man bort denna möjlighet så skulle stölderna upphöra.
De skulle exporteras till en öststat med tullens goda mine och hjälp. En hel skåpbil full med avsågade katalysatorer som ska lämna landet är ju helt normalt, eller hur?
Om du däremot kommer från Åland med en halv liter whisky för mycket är det ett allvarligt brott och ska förhindras med alla medel!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp