När något går sönder

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

JohnnyJ

Aktiv medlem
När bilen går sönder börjar många oftast med att byta ut komponenter. På våra forum för bilar och motorer ser man som oftast att en "felsökning" börjar med att byta ut rubbet när motorn inte startar. Man byter tändstift, tändspolar, fördelare, elektronikboxar och fortsätter in absurdum att byta. Ändå startar inte motorn.

Att byta komponenter är lätt, eller kanske inte, men i allafall oftast dyrt. Ändå gör man så gång efter annan.

Vad är det för fel på felsökning? Ja, riktig felsökning kräver erfarenhet. Det är inget man lär sig på YouTube eller Google. Men det är det snabbaste sättet att hitta felet.
Om du lämnar in din bil till en (seriös) verkstad så kommer reparatören som tilldelats din bil att utöva just felsökning. Han/hon kommer att använda instrument för att lokalisera vad som inte fungerar som det är tänkt. Han/hon kommer inte desperat byta allt som sitter på motorblocket och i närheten.

Som jag tidigare skrev så är felsökning på en bil inte alltid enkel och kräver oftast erfarenhet. Därför tänkte jag berätta om ett hypotetiskt fall (som har inträffat många gånger i verkliga livet) där sunt förnuft skulle ha räckt för att lokalisera felet:

Gustav, 31 år, anställd på Acme AB
När Gustav, på väg till jobbet, ska starta sin Golf, orkade inte startmotorn dra igång motorn.
Gustav gick därför och köpte ett nytt fulladdat batteri och vips startade bilen. Problemet löst! Eller?
Tre dagar senare konstaterar Gustav att det nya batteriet har gått sönder och köper återigen ett nytt. Motorn startar. ... osv ...

Vad skulle Gustav ha gjort?
Istället för att köpa ett nytt batteri så börjar Gustav en felsökning:
Med en multimeter för en hundralapp så mäter Gustav batterispänningen när motorn är avstängd. Han mäter 11.9 volt. Nu startar Gustav motorn med hjälp av startkablar från en annan bil eller ett laddat batteri. När motorn startat kopplar Gustav bort det andra batteriet och mäter sedan spänningen över batteriet. Om det nu inte ökar över 12 volt så är det inte fel på batteriet. Det är generatorn som inte laddar. Gustav känner sig nöjd att ha lokaliserat felet.


Att byta batteri utan att mäta vad generatorn laddar är ett klassiskt feltänk. I mina ungdomsår hämtade jag fullt friska batterier inlämnade eftersom de var "trasiga". Jag har aldrig behövt köpa ett bilbatteri.

Min slutkläm är en fråga var gränsen går för byte av allt som inte är trasigt. Varför inte byta hela motorn? Eller bilen?

Sluta byta, börja felsöka! Om du inte vet hur man gör, fråga dina bekanta. Det finns alltid någon som vet.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp