Multirem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Koala

Ny medlem
Hej! Ursäkta en okunnig men jag har ett par funderingar. Jag köpte en A5 2.0 tfsi för ca 1år sedan, den hade då gått ca 6500 mil, och den servades i samband med köp. Nu ett år senare (drygt 8000 mil) gjordes en oljeservice, när jag ska hämta bilen meddelar verkstaden att multiremmen ska bytas på Audi tycker man ska göra det vid 8000 mil. Vad gäller? Till saken hör att multiremmen är väldigt fräsch och fungerar utan problem. Känns ju både ur en ekonomisk samt miljömässig aspekt dumt att göra detta nu? Vad kan hända om jag inte gör det? Och är kostnaden för detta på 5.250kr rimlig?
 

Killawife

Aktiv medlem
Worst case scenario: Remmen går av, snurrar runt med löphjulen några varv och slår sönder kåpan till kamremmen, sliter med sig kamremmen och motorn blir skrot.
Detta händer normalt sett INTE. Jag har haft ett par bilar där denna rem gått av och man tappar laddning, styrservo och ac. På den ena noterade jag inte ens att remmen gått av förrän bilen en dag inte startade. Men det KAN hända.

Arbetet med att byta remmen tar typ 20 min för en mekaniker. Remmen kostar ett par hundra. 5250kr är ett rejält rövarpris. Jag hookade av min på min A4 när jag bytte vattenpumpen, det var väldigt lätt på denna motorn, sen kan det variera en del hur den är routad och vad som sitter ivägen på olika bilmodeller så troligen räknar man med detta i priset. Jag tycker personligen att du ska följa servicen på en så pass ny bil, men kanske höra med ett par andra verkstäder först, för som jag sa så är detta inte ett svårt jobb på 90% av alla bilar.
 

Koala

Ny medlem
Tack för svar Killawife. Låter som att det bara är att pynta upp, även om det är tåkiga utgifter.. Det är tydligen spännrullen som är dyr, drygt 2500kr remmen som du säger dryga 300kr, 1.260kr för jobbet sen moms på kalaset.
 

nn.j

Medlem
Worst case scenario: Remmen går av, snurrar runt med löphjulen några varv och slår sönder kåpan till kamremmen, sliter med sig kamremmen och motorn blir skrot.
Detta händer normalt sett INTE. Jag har haft ett par bilar där denna rem gått av och man tappar laddning, styrservo och ac. På den ena noterade jag inte ens att remmen gått av förrän bilen en dag inte startade. Men det KAN hända.

Arbetet med att byta remmen tar typ 20 min för en mekaniker. Remmen kostar ett par hundra. 5250kr är ett rejält rövarpris. Jag hookade av min på min A4 när jag bytte vattenpumpen, det var väldigt lätt på denna motorn, sen kan det variera en del hur den är routad och vad som sitter ivägen på olika bilmodeller så troligen räknar man med detta i priset. Jag tycker personligen att du ska följa servicen på en så pass ny bil, men kanske höra med ett par andra verkstäder först, för som jag sa så är detta inte ett svårt jobb på 90% av alla bilar.
2.0 tfsi har ingen kamrem utan kedja
 

nn.j

Medlem
Den finns faktiskt med både rem och kedja. Den jag har i min B7:a har rem i framkant och kedja i bakkant men jag är medveten om att det finns varianter. Tämligen ointressant för diskussionen dock.
Nej det finns inte kamrem på A5 B8 2.0 tfsi och det är helt ointressant om din B7 har kamrem inte samma bil.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp