Motorvärmarmontage A3 8P

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

awwd

Ny medlem
Har precis monterat monterat motorvärmare med kupéuttag i en A3 2011 8P 2,0 TDI (CFF) och tänkte berätta hur jag gjorde, kanske kan det hjälpa någon annan. (jag vet, borde ha tagit bilder...)

Körde Calix och valde blockvärmare RE-670. Den värmer sämre, men lockas inte av att tömma kylsystemet och sedan lyckas få det luftat utan vakumutrustning så de blev minsta motståndets lag. Bilen är en A-traktor med 23000 mil på mätaren så det höll också ned ambitionsnivån.

Bort med platssjoket under motorn. Kontaktvärmaren ska klämmas mot baksidan blocket ovanför oljepluggen. "Filtöverdraget" måste skäras bort så det finns minst 20 mm luft runt elementet. Bulten till klämman ska in i ett oanvänt M10 i blocket vilket var rostigt så en M10 gängtapp behövdes för att rensa hålet. Ytan på tråget som elementet ska klämmas mot är inte helt plan så det behövdes lite testande innan jag tycket att det blev bra. Ett hål i klämman ska över en "pigg" på elementet, men hålet i klämman är mindre än piggen. Kanske ska vara så för att tillåta lite vinkel mot elementet? Följde med keramisk pasta för att få bra värmeöverföring.

Gick sedan med kabeln upp i motorutrymmet mot (under) höger strålkastare där jag satte fast grenkontakten. Lossade sedan plasten (undersida) framför innerskärmen för att kolla var det gick borra 27 mm för intagskontakten. Bakom det löstagbara gallret för höger dimljus och skärmkanten fanns fri yta, men man får se upp så man inte kommer för nära spolartanken. Lossade även nedre delen av innerskärmen för att se bättre. Drog sedan kabeln i stötfångarens underkant fram till grenkontakten och drog fast jordkabeln i signalhornens fästplåt.

Återstod kupéuttaget. Gick med kabeln från grenkontakten och runt expansionskärlet. Lossade gummilisten och lyfte plasten närmast rutan. Tog hål i ett rektangulärt plastlock för att komma in i utrymmet närmast rutan. Här finns nu ett färdigt hål in i kupén strax till höger (sett framifrån) om kupéluftintaget. Bort med plastpluggen och stack in en ståltråd för att kunna lokalisera hålet innifrån.

Nu måste handskfacket bort (finns flera videor på Youtube). 6 st skruvar med 8 mm skalle, varav en dold under locket på instrumentbrädans gavel. Här syntes nu ståltråden så det gick "karva bort" isolering så att kabeln skulle kunna tryckas igenom. Det är packat med grejor bakom handskfacket så verkligen tur (?) att hålet kommer igenom på ett ställe där det finns plats. Drog igenom kabeln och räckte precis ner på vänster sida mot mittkonsollen där jag skruvade fast kupéuttaget. Medföljande gummigenomföring använde jag där kabeln gick igenom plasten och letade fram en egen genomföring som jag satte där kabeln gick igenom plåten in i kupén.

Tillbaka med allt som tagits lös, fäst allt kablage med "strippor" och testa. Nu kan vintern komma!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp