Mätarhus + dashboard byte Audi 100 C3 1988

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Joakim.J

Ny medlem
Hej forumet. :)

Jag har en audi 100 1988 TQ (C3) som någon tidigare ägare har karvat runt tändningslåset. Dvs hela dashboarden behövs bytas ut för att det ska se mer respektabelt ut. Jag har en dashboard liggandes för det stora mätarhuset med alla extramätare, har nu det lilla mätarhuset i bilen.

Jag har nu sett att det skiljer kring kontakterna, och nu idag så är min hastighetsmätare vajerstyrd medans på det stora mätarhuset vad jag förstått så är det elektriskt styrt.

Hur ska jag gå tillväga för att kunna installera det stora mätarhuset när kontakterna skiljer? Någon annan borde ju ha gjort detta tidigare eller ställt frågan, kan omöjligt vara den första. Finns det adapterkablage eller hur gör man?

Har googlat runt som en galning nu flera dagar men inte lyckats hitta ett dyft kring detta... ( KONSTIGT NOG ).

Varma hälsningar, Joakim J. =)
 
Senast ändrad:

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Varför inte bara köpa rätt mätarhus som passar din bil, ska du sätta det nyare längre mätarhuset (-88b och nyare) så måste du ju byta hela inredningen på bilen, allt är ju annorlunda på dom.
 

Joakim.J

Ny medlem
Varför inte bara köpa rätt mätarhus som passar din bil, ska du sätta det nyare längre mätarhuset (-88b och nyare) så måste du ju byta hela inredningen på bilen, allt är ju annorlunda på dom.
Jag vet redan att allting skiljer men det är inte det jag frågar.

1. Jag har redan allt i inredningsväg hemma för att kunna byta rubbet inkl långa mätarhuset. Mitt mätarhus är inte sönder utan det är dashboarden runt tändningslåset som är urkarvat och förstört vid ett tidigare stöldförsök.

men jag såg igår att kontakterna skiljer mätarhusen emellan. Därför är min fråga, går det konvertera till stora mätarhuset eller inte? + vad behövs isåfall göras?!

men man börjar ju tappa hoppet när ingen här vet, ingen på utländskt forum, lagt 2 inlägg i olika grupper på Facebook men ingen vet, har googlat i 2 nätter i rad i flera timmar utan att hitta någonting. Så vad gör man...?
 
R

rrr

Gäst
Jag vet redan att allting skiljer men det är inte det jag frågar.

1. Jag har redan allt i inredningsväg hemma för att kunna byta rubbet inkl långa mätarhuset. Mitt mätarhus är inte sönder utan det är dashboarden runt tändningslåset som är urkarvat och förstört vid ett tidigare stöldförsök.

men jag såg igår att kontakterna skiljer mätarhusen emellan. Därför är min fråga, går det konvertera till stora mätarhuset eller inte? + vad behövs isåfall göras?!

men man börjar ju tappa hoppet när ingen här vet, ingen på utländskt forum, lagt 2 inlägg i olika grupper på Facebook men ingen vet, har googlat i 2 nätter i rad i flera timmar utan att hitta någonting. Så vad gör man...?
Det går, men det är inte så många som håller på med de så gamla bilarna längre. Det innebär, att antingen flyttar du också över hela elsystemet...
Eller så får du leta upp elschemor, och kolla alla signaler och spänningar och jämföra och sedan börja koppla det rätt.
En kvälls arbete och så fungerar det.
 

Fenrir

Medlem
Största problemet är ju hastighetsmätarvajern, ska du ändra till elektriskt så får du nog byta växellådan också. Jag tror inte att din växellåda har möjlighet att koppla in givare för varvtal.
Att flytta hastighetsmätaren till det andra kombiinstrumentet lär nog inte gå heller
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp