Laddning Audi Q8

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pider

Ny medlem
Är mycket nöjd med bilens komfort och köregenskaper. Detta är min andra elbil.
Tyvärr håller bilen inte alls vad som utlovats vad gäller laddning. Utlovats 15-16 mil mer per laddning än förra bilen. När jag köpte i somras utlovades 54-58 mil. Under sommaren laddade den upp 44 mil nu i -3 grader 32 mil. Någon som har samma erfarenhet?
 

JohJes

Medlem
Körsträckan uppskattas i sommartemperaturer. I minusgrader blir det helt andra siffror. När du kör med vinterdäck har fälgarna troligen inte samma låga luftmotstånd som sommarfälgarna. Värmepaketet drar mer ström när det är kallare. Batteriet i sig får lägre kapacitet vid lägre temperatur.
Med mera. Du har inte blivit lurad. Du måste bara inse att en elbil är ineffektiv vid låga temperaturer.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
han har ju blivit lurad om dom utlovar 54-58mil sommartid och han bara kommer 44mil 🙂
Undra om det hade hörts mer om fossilbilar hade haft samma fel på utlovad förbrukning ? 🙂
 

JohJes

Medlem
När jag köpte i somras utlovades 54-58 mil. Under sommaren laddade den upp 44 mil
Vilken hastighet kör du i?

En helelektrisk bil förbrukar ca 20 kWh per 100 km. Tänk på att en elbil har en lägre så kallad optimal hastighet (mellan 20-55 km/h) än en bil med förbränningsmotor (mellan 50-80 km/h). Det betyder att det krävs mer energi för en elbil att köra i högre hastigheter, den som vill optimera räckvidden rekommenderas att hålla sig under 90 km/h.

 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp