K04 uppgradering 2.0tfsi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tois

Ny medlem
Tjena, har en a4 b7 2.0tfsi med org turbo. Går dock i tankarna om att uppgradera till en k04. Någon som har koll på hur mycket annat som behöver göras för att få ihop det? Hört lite blandat men låter som att k04 mer eller mindre bara är att trycka i och sen optimera?

Är just nu steg 1 med cold air intake och 3"downpipe är påväg.

MVH
 

Killawife

Aktiv medlem
Det som rekommenderas är precis det du nämner där, grövre downpipe men även en eftermarknads intercooler med högre effekt än original. Men man ska tydligen inte behöva byta spridare eller nåt för att komma över 300hk. Det verkar som att de som trimmar S3 och rs3 dock byter både spridare och högtryckspump. Man brukar ofta rekommendera ett fullflödes avgasystem med, men det är väl mest för ljudet skulle jag tro.
 

Killawife

Aktiv medlem
Turbon är likadan, dock ej identiskt, dessa har ju inte en lös turbo som 1.8t utan ett fast grenrör med integrerat avgashus så så länge man har rätt grenrör kan man använda en S3 turbo. Och motorerna är likadana, dock ej identiska, de är bara orienterade olika. När jag skriver ej identiska så menar jag att vissa saker skiljer mellan dem men i grunden är det samma motor. Vad som skiljer varierar faktiskt lite.

Jag har faktiskt byggt downpipes själv de gånger jag behövt detta. Annars finns det billiga på Ebay.
 

Johnnie

Ny medlem
Tar man bara turbinhuset från s3:an då eller grenrör/avgassidan med?
Jag har sett en del downpipes, men verkar va utan katalysator dom flesta?
 

Killawife

Aktiv medlem
De flesta som köper en downpipe gör ju detta för att få mer effekt så det är rätt naturligt att man köper en Decat pipe. Men det finns med kat och även med fake cat.

Jag har inte gjort detta jobbet med turbon själv men kollat en del på det då jag själv har en bil med samma motor och vad jag förstår så är det så här. Bilar med K03 har en typ av avgashus på sitt grenrör och bilar med k04 har ett annat, större. Man kan inte bara plocka en k04 och bulta dit på ett k03 utan att göra om det. Det finns sådana turbokit att köpa där man gjort just detta, de brukar kallas "hybrid". Så det bästa är att försöka hitta ett k04 grenrör som är färdigt och då kan man ju likväl köpa ett med turbo. Så du behöver S3:ans hela grenrör inkl. turbo. Det är INTE en direct swap utan lite småsaker måste göras.

Du kan läsa om det här: https://www.audi-sport.net/xf/threads/does-the-s3-k04-ive-just-bought-fit-the-a4-2-0tfsi.86099/
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp