Köpråd Audi TT 8n

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Felix04

Ny medlem
Tjenare!
Jag fyller snart 18 år och tar körkort inom kort. Tittade runt på en antal olika "snabba" bilar och jämnförde skatt, försäkring, driftkostnad o.s.v och kom fram till Audi TT:n. Jag har råd för inköp av en Audi TT 8n, jag har råd med försäkring om bilen står på pappa, jag har råd med skatten som ligger på 1985 kr om året om jag inte missminner mig. Den stora frågan är, Vilken ska jag köpa?

180 FWD
180 Quattro
225 Quattro

Det dyker upp lite av 225 Quattro med jämna mellanrum och det är inte en sån fasansfullt mycket törstigare maskin än lillebror på 180 med framhjulsdrift, men hur är väghållningen? är det värt dom extra tusenlapparna för 225? är TT:n utan Quattro rolig att köra? om inte vad behöver göras med bilen för att få bra väghållning och acceleration?

Vad anser ni som kan? ska jag ha en TT eller ska jag titta åt ett annat håll?

Tack för svar : )
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Du ska ha en 225 quattro:cool:

Ägt en sån innan jag gick över till nästa generation(mk2)
Hade inga större bekymmer med nån av bilarna och underhållet
klarar du själv

Ha dock i tanke att bilarna är gamla och nått kanske kommer gå sönder så blir du inte besviken
Reservdelarna är inte speciellt dyra och bilen är inte svårmekad:)
 
Senast ändrad:

Felix04

Ny medlem
Du ska ha en 225 quattro:cool:

Ägt en sån innan jag gick över till nästa generation(mk2)
Hade inga större bekymmer med nån av bilarna och underhållet
klarar du själv

Ha dock i tanke att bilarna är gamla och nått kanske kommer gå sönder så blir du inte besviken
Reservdelarna är inte speciellt dyra och bilen är inte svårmekad:)
Det är skönt att höra :). Två av mina polare har köpt bil, en E90 325i och en Saab 9-3 kombi facelift. Dom två har ju haft lite problem elektrisk och mekaniskt så de är väll universalt på äldre bilar. Men av de jag hörti mina studier om TT:n så är de ju främst elektriskt och eftersom jag pluggar El så det är inga större svårigheter att byta eller laga komponenter. Men vad är vanliga slitage delar på bilen? Det gamla vanliga med damasker och spindelleder eller är det annat som är jobbigare att göra själv för en hobby mekaniker som jag? Hört lite blandat om driftsäkerheten på 1.8t motorn
Tack för svar :)
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ett vanligt problem kan ju va pixlarna i mittendisplayen

Min hade bränslepumpen gått sönder på för ägaren innan och han monterade en beggad,jag bytte dock
ut denna mot en helt ny i förebyggande syfte

Damasker och spindelleder är ju typ slitagedelar,precis som bromsar och däck
 

Felix04

Ny medlem
Ett vanligt problem kan ju va pixlarna i mittendisplayen

Min hade bränslepumpen gått sönder på för ägaren innan och han monterade en beggad,jag bytte dock
ut denna mot en helt ny i förebyggande syfte

Damasker och spindelleder är ju typ slitagedelar,precis som bromsar och däck
Ok men då är de väll inget utanför det vanliga för en 20 år gammal bil, då bör ja klara av att underhålla den på egen hand :D. trimmade du någonsin bilen? Bsr och liknande firmor verkar pusha 225 motorn över 250-260 häst med steg 1 chip och antar den klarar de eftersom den motorn har smidda kolvar och annat smått och gott, men vet inte hur de påverkar pålitligheten på motorn i det långa loppet, den får ju gärna gå fortare men inte på bekostnaden att motorn går i sönder :/.
*har hört om den där mittdisplayen, är tydligen jättedyr att byta ut men den dagen den sorgen antar jag :/
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Jag trimmade aldrig denna bil,effekten och körkänslan är rätt ok på slingriga landsvägar:cool:


Kom ihåg nu att jag faktiskt bytte ut dumpventilen då den gick sönder,köpte en original förstärkt

Ja displayen är inget att hänga upp sig på om det annars är en ok bil
 

classexa

Aktiv medlem
Har den lite tråkigare varianten, 180 framhjulsdriven. Men jag är helnöjd. Har steg 1 på den med sportsystem. En rolig liten bil. Har spenderat mycket tid på att fräscha till den. Inte för att det har varit mycket fel, knappt inget alls. Mest för att den är 20+ år gammal och det behövdes.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp