Köpråd Audi A4 Avant 2.0 TFSI E85 -15

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Lowster

Ny medlem
Hejsan!
Jag tänkte fråga er om råd när det gäller bilar som drivs av E85, samt motorn "2.0 TFSI". Från det jag har läst och hört så är det mycket problem med 2.0 TFSI och att den dricker olja osv, gäller detta alla årsmodeller?
Jag har kollat på en Audi A4 2.0 TFSI, årsmodell 2015 (miljöbränsle/hybrid), alltså E85. Jag har läst lite om att 9/10 tankar bensin i sin E85 bil istället för etanol, då bilen fungerar bättre med bensin.

Min fråga är dock om köpråd... är detta en bil att ha? Sägs också att TFSI motorer strular rätt ofta men står ej om vilken generation av TFSI motorer det handlar om. Måste ju vara skillnad på en TFSI motor från 2002 och en från 2015?
Är det något annat jag ska vara uppmärksam på när jag kollar på bilen? Mer än skador, konstig motorgång, servicebok osv. Eller ska jag helt enkelt skippa bilen helt pga att det är en E85?

Tacksam för tips då jag känner mig lite vilse..
Tack
 

Logbuster

Medlem
Hej!

Jag har haft en sådan A4, har för mig att det var årsmodell 2012 eller 2013. När det gäller motorn tyckte jag att det var helt underbar. Inga problem med oljeförbrukning eller något annat. Jag pratade med en mekaniker på Audi och han sa att man ska köra bilen på bensin och inte etanol. Jag körde hela tiden på bensin. Vill du köra en rolig och pigg A4 så är detta ett mycket bra alternativ. I övrigt var det inga problem med bilen allt funkade utan krångel.

Lycka till
Lasse
 
Hejsan!
Jag tänkte fråga er om råd när det gäller bilar som drivs av E85, samt motorn "2.0 TFSI". Från det jag har läst och hört så är det mycket problem med 2.0 TFSI och att den dricker olja osv, gäller detta alla årsmodeller?
Jag har kollat på en Audi A4 2.0 TFSI, årsmodell 2015 (miljöbränsle/hybrid), alltså E85. Jag har läst lite om att 9/10 tankar bensin i sin E85 bil istället för etanol, då bilen fungerar bättre med bensin.

Min fråga är dock om köpråd... är detta en bil att ha? Sägs också att TFSI motorer strular rätt ofta men står ej om vilken generation av TFSI motorer det handlar om. Måste ju vara skillnad på en TFSI motor från 2002 och en från 2015?
Är det något annat jag ska vara uppmärksam på när jag kollar på bilen? Mer än skador, konstig motorgång, servicebok osv. Eller ska jag helt enkelt skippa bilen helt pga att det är en E85?

Tacksam för tips då jag känner mig lite vilse..
Tack

problemet heter låg friktions kolvar Men Audi ska ha uppdaterat dessa . Men använd anständig olja dvs inte stans billigaste olja . Och byt olja minst en gång per år
Sedan bör jag påpeka E 85 innehåller 105 oktan . Det betyder att tändningen kan vara inställt på sin vassaste position när den få den får 105 oktan . Alltså alltså ge bättre drag på låga varvtal och ge högre effekt . En person som tunar bilar i Malmö sade att 98 oktanig i bensin i Sverige inte håller måttet. så han rekommenderar en kille tanka i 10 % E85 i En Audi RS 6 med v10 motor . Ett annat exempel var på YouTube i ett annat land där de E 85 Tunade en golf GTI . Med vanlig bensin utvecklade den 302 hästar med ett rally bränsle som innehöll 50 % etanol så utvecklade den 332 hästar

observera bland annat clasohlson ha en tillsats som ska minska nackdelarna med etanol . ska förhindra sådan sån oxidering och korrition

Men då vore det märkligt om en Audi bil som är gjord för att gå på E 85 inte kan gå på E 85. 😀

observera kemisk rengöring av ventilerna skadar inte . alltså sådan du sprutar in i insuget på motorn . Och en rengörande tillsats i tanken minst en gång per år . Sedan finns även rengörande tillsats till oljan men när du har gasat med den i 15 minuter då ska du byta ut oljan
 

Q5 2012

Medlem
TFSI är största skiten som finns så håll dig borta fr dessa motorer, det kvittar om det är audi, golf, skoda, seat etc etc...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp