Just köpt min första Audi, tips och råd sökes av audinördar :D

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tiggerrr

Ny medlem
Hej! Ny på forumet och ny användare av Audi. Som första intryck så måste jag säga att den är jättefin att köra.
Jag köpte mig en Audi A4 B7 Avant Quattro 2.0TFSI som har gått ca. 13.000 mil. 2006

Det första jag gjort är att serva den. Som jag förstår är det viktigt att byta olja va 1000e mil (?)
Jag bytte olja+oljefilter, kupéfilter, bränslefilter, luftfilter, tändstift. Något mer att kolla?
Om 100mil så ska jag låta en mekare byta kamrem, multirem, vattenpump, termostat (bilen går inte upp i temp).
Vad kan man mer behöva gå igenom på just den här modellen ? något jag har missat?
Hur kollar man transmissionsoljan eller byter man den ? Är det något annat att tänka på med just den här bilen?

Kan ju säga att bilen kommer att användas flitigt. Så jag hoppas att det är en stabil modell av bil som håller att köra mkt med.

Sen till lite framtida planer jag hade tänkt att göra på bilen bl.a;
#Byta all innerbelysning, utsteg, samt bagaget
#Byta baklyktor (mörkröda LEDs)

#Framlyktorna då, jo där har jag en fråga. Jag är ju grymt sugen till att byta till "tubelights" (alt. liknande) ett frontlykt kit som flera styling butiker säljer.
Till min fråga då, jag har ju Bi-Xenon orginal, finns det något sätt att koppla om / kringå / omvandla / göra om den? Så att man kan installera eftermarknadslyktor?
För många kit gillar inte att man har Bi-Xenon. Jag antar att de kan ha med ballasterna eller nå dylikt?

#Sen hade jag velat installera nya högtalare runt om i bilen + byta slutsteg. Just nu sitter det i ett litet orginal slutsteg, men min tanke var att byta steget, högtalare samt enhet.

#Installera Döda vinkeln varnare - någon som har info om detta? Finns det kit eller dylikt?

#Backkamera intergrerat I regskyltshållare - funktionen jag tänkte ha var att kunna ansluta backkameran till mobilen om det är möjligt, alt skaffa en mindre surfplatta som får agera som digitalstyrenhet tänkte jag.
för att sedan ha mobilen/surfplattan ihopkopplad med bilstereo (eftermarknads enkel-din).

"Stylingsmässigt" så tänkte jag bara byta grill till honeycomb. Samt lägga till frontläpp och sidoläpp, ev. ögonlock samt bakvinge och solfilm. Tänker att utseendemässigt räcker detta med 20" fälgar när man är snart 40 år :p

Sen kanske inom ett år byta hela avgassystemet till sportsystem.

Med vänliga hälsningar Tiggerrr Hoppas på svar :)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal

Kjelll

Ny medlem
Ber om ursäkt för ev trådkapning, nyköpt enligt samma spec men Quattro och automat, utöver resten!. Nyfiken på vad du kommer fram till, ser att framsivorna är slitna (12000 mil!!!) Har bytt alla filter, oljan och multirem också. Nu dags för Automaten och bromsbelägg runt om. Tillkommer mellanlådan och bakaxeln.
Radio! HMMM nu Std Audi, men saknar Ljudet från gamla SAAbén (Största oeg stereon fr.2001) <>Förslag??

I all ödmjukhet //KjellL
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp