Ingen AC felkod: P0100 A/C Pressure/ Temperature sensor (G395)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Slangen

Medlem
AC:n kyler inte och har fått felkoden P0100 A/C pressure/Temperature sensor & undrar om någon haft liknande? Är det bara att byta sensorn eller bör jag kolla över systemet? Hur görs det isåfall?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Jo men kolla först om du har gas i systemet, har varit med om att man fått felkod på highpressure sensorn då det vsrit för lite gas för att kompressorn ska kunna slå till.
sensorn är lätt att byta annars och inte dyr.
 

MickeM

Medlem
Känns spontant sannolikast som en lågtrycksvarning.
Dvs för lite kylmedia.

Kan vara naturlig förlust (är aldrig 100% tätt) eller någon läcka som måste lagas.

Givaren är väl inte uteslutet, men frågan är om den kan bytas så "bara", eller om mediat blåser ut då?
Tänk dig för innan den lossas.

Spontant tycker jag inte man ska pilla med AC system utan nödig kännedom.
Man kan skapa fel i okunskap. Dyra sådana.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Givaren går att byta utan att större mängd gas far ut, är en backventil där den sitter.
Men helt klart ska man ha viss kunskap iaf innan man ger sig på arbete på ac system.
 

Slangen

Medlem
Jo men kolla först om du har gas i systemet, har varit med om att man fått felkod på highpressure sensorn då det vsrit för lite gas för att kompressorn ska kunna slå till.
sensorn är lätt att byta annars och inte dyr.
Okej tack! Jag får kolla helt enkelt, hur kontrollerar jag mängden gas i systemet?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Har kollat och det såg enkelt ut att byta men det kanske är svårare än vad det ser ut?
Ta lös kontakten, gänga ut sensorn, dit med nya och plugga i.
Det som brukar ta tid är att lokalisera vars den sitter,,, oftast på sidan om kondensorn fram...men skiljer från bilmodell..
 

Slangen

Medlem
Ta lös kontakten, gänga ut sensorn, dit med nya och plugga i.
Det som brukar ta tid är att lokalisera vars den sitter,,, oftast på sidan om kondensorn fram...men skiljer från bilmodell..
Vart det sitter vet jag! Tack då ska detta provas, funderar på att beställa ett påfyllningskit direkt när jag endå håller på..
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp