Hur demontera?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Leenuz76

Ny medlem
Hej
Första gången på forumet, hoppas på överseende ifall det kanske finns bättre och redan existerande trådar...

Jag har en Q5 TDI, 2019. Upptäckte häromdagen att det har lossnat en "plastlucka", fram på höger sida, under framlyktan. Bifogar bild.1000028470.jpg

Själva plastbiten/luckan har ju ramlat av och ligger liksom inne i bilen, på botten av karossen. Så att säga.

Så, hur sjutton får jag ut plastbiten därifrån och hur får jag den på plats igen??

Audi tar 1500:- bara för att kolla och eventuellt åtgärda om det är enkelt. Men de hittar säkert nåt påhittat fel och måste beställa nån ny del för ytterligare nån tusenlapp.

Så, för att slippa det så vänder jag mig hit!

Tacksam för respons! 🙏

/Linus
 

Killawife

Aktiv medlem
Du får lyfta upp bilen och lossa plasten som sitter på undersidan. Den brukar sitta med en drös torxskruvar. Plastbiten brukar sen sitta med fastknäppt bara men iom att den lossnat så finns det ju en risk att dess fästen kanske är avbrutna.
 

Leenuz76

Ny medlem
Du får lyfta upp bilen och lossa plasten som sitter på undersidan. Den brukar sitta med en drös torxskruvar. Plastbiten brukar sen sitta med fastknäppt bara men iom att den lossnat så finns det ju en risk att dess fästen kanske är avbrutna.
Hej

Tack för ditt svar! Menar du att hela bottenplattan under bilen ska lossas?? Fan, låter ju sjukt dyrt! (eftersom jag antar att det ju måste göras med lyft på verkstad)

Som vilken amatör som helst så har jag ju googlat och det där "dimljus-ventilationsgallret" ska väl gå att dra loss bara, med lite vilja och knix. Eller? Kommer man inte åt den där plasbiten därifrån då? Och bara klicka fast allt igen?

Tack igen för svar!

/Linus
 

Leenuz76

Ny medlem
Du får lyfta upp bilen och lossa plasten som sitter på undersidan. Den brukar sitta med en drös torxskruvar. Plastbiten brukar sen sitta med fastknäppt bara men iom att den lossnat så finns det ju en risk att dess fästen kanske är avbrutna.
Äsch, oroa er inte Audiägare! Jag fixade problemet!
Luckan/"dimljus-ventilationsgallret" gick att lossa med ett försiktigt, men bestämt, litet knyck. Där bakom låg plastbiten och jag kunde bara klicka fast den i gallret igen. Ingen "plasthake" var trasig heller så den verkar nu sitta som den skall. Måste nog bara ha varit slarvigt ditsatt från början eller nåt...

Kör försiktigt därute!

/Linus
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp