Hjälp med uppgradering av högtalare

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

1337Swish

Ny medlem
Tja! Jag vill uppgradera mina högtalare i min A4 B7 från 2007.
Jag har ett halvförstärkt system utan BOSE. Jag har redan uppgraderat min stereo till en Sony.
Bilens setup är just nu: både fram och bak har ett par diskanter samt 6,5 tums högtalare i dörrarna.

Följande delar har jag köpt till uppgraderingen:
4x GAS PSM64 midbas
2x GAS PST14 diskant
2x GAS PSXO24 delningsfilter
4x högtalaradaptrar för montering 6,5 tum
4x kablar till högtalare för att ansluta högtalarna till original kablarna

Jag undrar hur jag gör detta på bästa sätt. Bör jag använda delningsfiltret i fram eller är detta redan inbyggt i dörren? Ifall jag använder det, vart kopplar jag utgången från filtret till bilen? Borde jag ta bort diskanterna i bak helt eller låta de sitta kvar? (har ju bara 2 nya diskanter).

Vill ju inte kapa eller dra nya kablar utan endast koppla in de nya högtalarna i de gamla kablarna.

Tack :)
 

Killawife

Aktiv medlem
Originalhögtalarna har inga delningsfilter förutom diskanterna, så du bör använda GAS filtret. Bak sitter det nog inga diskanter. Egentligen skulle du använda ett delningsfilter till de bakre högtalarna med då de inte är gjorda för att spela högre frekvenser. Det är inte hela världen dock men helst ska man inte ha diskantljud som kommer bakifrån då det stör ljudbilden. Om du vill ha riktigt bra ljud så vore det bästa att köpa ett billigt fyr-kanals slutsteg och koppla in till högtalarna, men det innebär en massa merjobb med dragning av nya högtalar, lågnivå och strömkablar. Det gör STOR skillnad dock men allt har ju att göra med hyr mycket jobb man orkar lägga ner.

En sak att tänka på som många missar och som är lätt att fixa är att vara noga med monteringen av högtalarna. Se till att de sitter fast ordentligt och täta ev. gap med tätningssilikon eller liknande. I min förra bil satt framhögtalarna med en och en halv skruv var och det lät som skit. Efter att ha skruvat fast dom och tätat så var det som natt och dag med ljudet. Original brukar de sitta i rätt rangliga plastfästen, om man har möjlighet så lönar det sig att byta ut dem mot MDF eller liknande.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp