Hjälp med felsöking, 8 olika felkoder på en gång...

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

eeesh

Ny medlem
Hejsan! Jag har nyligen blivit ägare av en Audi A4 B5 1.8T 2001 AWT motor. Idag skulle jag besiktiga bilen och fick såklart nedslag på för höga avgasvärden. CO och HC både tomgång och förhöjd tomgång var flera gånger över maxgränsen samt lambdan låg på 0,90 (har inte exakta värden då bilen står en bit från hemmet och protokollet ligger i bilen). Jag har under 2-3 veckors tid haft en återkommande motorlampa som kommer och går med följande felkoder som lagras;

-P0135: O2 sensor heater circuit bank 1 sensor 1
-P0136: O2 sensor heater circuit bank 1 sensor 2
-P0030: HO2S Heater control circuit bank 1 sensor 1
-P0037: HO2S Heater control circuit bank 1 sensor 1
-P0418: Secondary Air injection system control A circuit
-P0412: Secondary injection system switching valve A circuit
-P0102: Mass or volume air flow A circuit low
-P0445: Evaporative emission system purge control valve circuit shorted

Förutom avgasvärderna och motorlampan som tänds lite då och då så tycker jag att bilen går "bra" utan ryck, rök eller andra konstigheter. Kraft finns och den startar alltid utan större problem.

Raderar jag dessa felkoder så försvinner dom för att komma tillbaka nästa gång man startar bilen(inte alltid, ibland kan man köra den några gånger innan alla dessa felkoder dyker upp igen.

Det är i princip varje gång som alla dessa felkoder kommer samtidigt på en gång, någon ensaka gång har det hänt att det har kommit 7 felkoder istället för 8.

Har någon några förslag vart man ska börja felsöka? Det verkar ju som att bilen går för alldeles för fett med tanke på lambdavärdet.

Tack på förhand!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp