Hastighetsgivare audi 100 c3

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Lars1987

Ny medlem
Hej.
Har satt i en ny givare men får inte någon signal ifrån växellådan, någon snäll själ här på forumet som vet hur det funkar? ohm-mäter jag den nya mot en magnet så ger den utslag, ska det sitta en magnet i växellådan som givaren reagerar med?
Mvh Lars
 

Per

Administrator
Forumpersonal
Tja
Hastighetsgivaren i Audi 100 C3 är en impulsgebertyp som är monterad på växellådan och använder en magnetisk remsa som passerar givaren....

Givaren består av en elektromagnetisk sensor och en signalomvandlare, och är monterad på växellådans utgående axel eller på växellådans hus, beroende på modell och årsmodell. Givaren är vanligtvis en ganska enkel komponent och kan enkelt bytas ut om det uppstår problem.

Det är viktigt att hastighetsgivaren sitter på rätt avstånd från magnetisk remsa i växellådan, vanligtvis 0,5 - 1 mm. Om avståndet är för stort eller för litet kan det påverka givarens förmåga att detektera magnetfältet från remsan.

Magnetiska remser i växellådan kan vara känsliga för skador och slitningar. Om remsan är skadad eller förlorar sin magnetiska kraft kan det påverka hastighetsgivarens förmåga att detektera magnetfältet och därmed ge en korrekt hastighetssignal.

Om du har tillgång till en oscilloskop eller liknande utrustning kan du använda det för att testa signalen från hastighetsgivaren och se om det finns några avvikelser.
 

Lars1987

Ny medlem
Hej Per, tack för insläppet och din fina förklaring.

Saken är den att jag har haft diffen ute och bytat lager o packboxar så i samband med det måste jag haft kommit åt den här magnet remsan. Avståndet mellan givare och axel är ca 20 mm, så det är ju för långt.

Om man tittar på diffen där medbringaren förs in så är där två hack mitt emot varandra precis som det skulle suttit något där, jag kan bara inte komma på vad.

Mvh Lars
 

Per

Administrator
Forumpersonal
Hej Per, tack för insläppet och din fina förklaring.

Saken är den att jag har haft diffen ute och bytat lager o packboxar så i samband med det måste jag haft kommit åt den här magnet remsan. Avståndet mellan givare och axel är ca 20 mm, så det är ju för långt.

Om man tittar på diffen där medbringaren förs in så är där två hack mitt emot varandra precis som det skulle suttit något där, jag kan bara inte komma på vad.

Mvh Lars
Det kan finnas en magnetremsa monterad på diffen eller på axeln som hastighetssensorn reagerar på. Om avståndet mellan givaren och axeln är för långt kan det orsaka att hastighetssensorn inte fungerar som den ska. Du kan försöka hitta en magnetremsa på diffen eller axeln och försäkra dig om att den är korrekt placerad och fungerar som den ska. Det kan vara möjligt att de två hacken som du nämner är avsedda att hålla magnetremsan på plats.
 

Mr C/

Ny medlem
Hejsan..
Mixtrade nästan nyligt på min C3 100TQ..
Svajande hastighetsmätare så tog isär instrumentet och lödde om där utan skillnad..
Så jag tog givaren från en 2.0E (lilla 5an) inga verktyg behövs och bara plug n play,
Så åter till givaren, den har ett fast monterings läge utan alt till justering..
Kan det vara så att givaren får signal från medbringaren, el från diffen?! Båda alt har ju fast läge 🙂
så kanske du har fått mye inkörnings spån i oljan som stör!
Mv C/
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp