Glapp i bälteskontakten så det larmar...

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Jag har precis köpt en A4 1,8T 2007 med 20000 mil på mätaren
Jag fick veta några fel och n
Börjar beta av dem med önskan om vägledning.

Förarbältets låsmekanism och dess inbyggda larmning har någon glapp i det mekaniska och larmarnästan hela tiden. En nödåtgärd är att trycka bälteslåset framåt, och behålla trycket, då skapas någon lämpligt tryck som gör att delarna "får kontakt" och det slutar larma. Iaf en stund...

Finns några tips åtgärd med eller utan byte av bälteslåset och tillhörande elkabel.

Tack på förhand!
 

Killawife

Aktiv medlem
Jag hade samma fel på min. Plockade ett på skroten och bytte ut och sen försvann problemet. Antagligen är det uppe vid själva låsningen som dess microkontakt fallerar. Dessa är simpla så har du en annan audi så kan du använda dessa bältesclips så länge själva clipset är lika. Det kan variera på själv monteringspinnens längd mellan olika modeller dock.
 

Pistvakt

Medlem
Tack för tipset. Så det behöver inte vara en A4 av samma version utan samma typ av bälteslås kan finnas på olika Audimodeller?
Kan bälteslåset inkl kabel demonteras och monteras med stolen på plats?
 

Killawife

Aktiv medlem
Den behöver inte vara från samma bil men det underlättar ju. Elkontakten kan dock skilja på olika modeller. Jag montera en från en A3 på en stol från en Golf4 och det var samma kontakt. Jag har även gjort samma jobb på en S4 och tog då bältesclipset från en A6 och då fick jag klippa och löda dit kontakten.
Ibland kan man komma åt om man kör bak stolen max men sist jag gjorde det på en A3 så gick det inte så jag fick lossa stolen ur sitt fäste och vinkla den lite för att komma åt. Skruven brukar sitta på en skena som man kan lossa lite längre in om det hjälper dig något.
 

Pistvakt

Medlem
Tack. Jag har precis monterat klart inklädd låda inför besiktning till A-traktor på fredag så möjligen är lådan nu i vägen för demontering av stolen... Hur lossar man den?
Jag kan demontera lådan det som krävs på max 30 min så det löser sig isf. Vet bara inte bälteslåset får larma på besiktningen...
 

Killawife

Aktiv medlem
Du kan fuska med det annars. Kontakten är bara ett par kablar som byglas när man sätter i ett bälte. Så du kan lossa kontakten under sätet och sen koppla ihop de två kablar som går in i bilens elhärva på valfritt sätt. På så sätt så får du ingen varning någonsin sen.
Stolen sitter med fyra bultar i golvet, en i varje hörn. Det är stora Torx har jag för mig. typ T45, jag minns inte riktigt och orkar inte gå ut och kolla just nu. Jag kan göra det sen och återkomma.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp