Generator

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

mahler

Aktiv medlem
Köper du generator på trodo.se går den väl på ca 1500kr några hundra upp eller ner. Kan finnas billigare på autodoc. Det är väl vad du får räkna med om du byter själv, ganska mycket dyrare om du ska någon verkstad att göra det.
 

Adde65

Ny medlem
Har svårt att förklara. Egentligen byttes generatorn för några år sedan men det var en generator som inte var passande i styrka, så man måste alltid gasa lite i början annars lyser batteriet. Och det har funkat hittills. Men nu lyser motorelektronik lampan, därför gissar vi att det är generator. Men jag vet inte, jag kan inte sånt 🙂
 

Adde65

Ny medlem
Har svårt att förklara. Egentligen byttes generatorn för några år sedan men det var en generator som inte var passande i styrka, så man måste alltid gasa lite i början annars lyser batteriet. Och det har funkat hittills. Men nu lyser motorelektronik lampan, därför gissar vi att det är generator. Men jag vet inte, jag kan inte sånt 🙂
Det är ingenting i motorstyrka eller nåt liknande som är konstig. Det är bara den gula lampan som lyser men det kan kanske bero på något annat
 

CoTech1

Medlem
Ber om ursäkt redan nu för ett långt svar, men känner att det behövs här!

@Adde65 Att bara trycka i en generator fungerar inte... Det Måste vara rätt generator.
Sätter man en för liten generator (amp) så orkar den inte ladda batteriet och driva allt annat som den ska. Sätter man däremot en för stor generator finns risken att du steker hela systemet och förstör batteriet/ kablage och styrenheter.
Det enklaste sättet att felsöka en generator gör du enklast med en multimeter vid batteriets poler, vid tändning av skall batteriet ligga på ca 12.1-12.6V och vid motor igång skall generatorn ladda ca 14.5-15.2V vid batteriets poler. Med motorn igång ska man försöka titta i ca 30-60 sekunder för avvikelser i laddningen, som om att den droppar i laddning ett par sekunder eller om den laddar mindre än vad jag skrev ovan. Generatorn kommunicerar också på LIN vilket betyder att bilen skall känna av om der är något problem med just din generator, brukar finnas en felkod på detta.
Att motorlampan lyser kan bero på 1000 olika saker. Skaffa en felkods läsare och försök ta fram en felkod innan du startar en tråd om att få hjälp med ett problem som du egentligen inte vet om du har.

Att byta generator på din bil är ganska lätt och brukar ta ca 2-3 timmar för den oerfarne.
Finns en uppsjö med GDS filmer att tillgå på internet.

/Henrik
 
  • Like
Reactions: Per

JohnnyJ

Aktiv medlem
Sätter man en för liten generator (amp) så orkar den inte ladda batteriet och driva allt annat som den ska. Sätter man däremot en för stor generator finns risken att du steker hela systemet och förstör batteriet/ kablage och styrenheter.
Det enklaste sättet att felsöka en generator gör du enklast med en multimeter vid batteriets poler, vid tändning av skall batteriet ligga på ca 12.1-12.6V och vid motor igång skall generatorn ladda ca 14.5-15.2V vid batteriets poler.
/Henrik
Sorry CoTech eller Henrik, men helt fel uppgifter:
FEL:
1. Sätter man däremot en för stor generator finns risken att du steker hela systemet och förstör batteriet/ kablage och styrenheter.
Alla generatorer har reglersystem. Ingen "för stor" generator kommer att förstöra något.
FEL:
2. vid motor igång skall generatorn ladda ca 14.5-15.2V vid batteriets poler.
Ett blybatteri ska laddas med max 14.4 V. Det ska generatorns reglersystem se till.
 

CoTech1

Medlem
Sorry CoTech eller Henrik, men helt fel uppgifter:
FEL:
1. Sätter man däremot en för stor generator finns risken att du steker hela systemet och förstör batteriet/ kablage och styrenheter.
Alla generatorer har reglersystem. Ingen "för stor" generator kommer att förstöra något.
FEL:
2. vid motor igång skall generatorn ladda ca 14.5-15.2V vid batteriets poler.
Ett blybatteri ska laddas med max 14.4 V. Det ska generatorns reglersystem se till.
1) Precis, helt rätt. Förutsatt att du har rätt generator. En för stark generator steker batteriet och förstör cellerna i batteriet (hade en på verkstan så sent som i onsdags med just det problemet).

2)”ska laddas med max 14.4V”??? Har du rätt generator kan denna mycket väl ladda ända upp till 15.2V under korta stunder utan problem eller fara för batteriet. Det ser mycket riktigt generatorns reglersystem till (förutsatt att du har rätt generator i bilen).
 

Adde65

Ny medlem
Hej JonnyJ och conitech1. Jag har klarat mig med en sån generator i minst tre fyra år (godkänt på besiktningen) Men idag var jag på besiktningen trots lampan och blev självklart inte godkänt. På papperet står: 1. Felindikator (8.2.1.1) varnar för fel i systemet 2. Omborddiagnossystem, felkod identifierad
Fordonet har följande OBD-fel
P0421 uppvärmningskatalysatorns effektivitet under tröskelvärde (bank 1)
 

CoTech1

Medlem
@Adde65 Precis som jag skrev i mitt första inlägg till dig, börja med att läsa av bilen för att få en felkod. Det blir så mycket lättare för andra att hjälpa dig på rätt/lätt sätt då.

En P0421 felkod tyder på att värdet mellan lambda”före” och lambda ”efter” inte stämmer överens med varandra (du har alltså enligt datorn inte lambda 1 som det kallas, den optimala blandningen mellan luft och bränsle). Det finns 2 mycket vanliga anledningar till detta och några enkla felsöknings metoder för detta.
Värdet mellan lambda 1 och lambda 2 (bank 1) stämmer inte med vad det beräknas vara. Detta kan bero på en trasig lambdasond (troligtvis den första).
Om möjligt byt plats på lambdasonderna (om dom har samma slags kontaktstycke) för att se om felet flyttar sig från främre till bakre lambdasond. Om du kan byta plats på lamdasonderna och felet flyttar sig har du en trasig lambdasond. Om felet inte flyttar sig har du en katalysator som nye arbetar som den ska.

Börja där så får vi se vad vi kommer fram till.

/Henrik.
 

Adde65

Ny medlem
@Adde65 Precis som jag skrev i mitt första inlägg till dig, börja med att läsa av bilen för att få en felkod. Det blir så mycket lättare för andra att hjälpa dig på rätt/lätt sätt då.

En P0421 felkod tyder på att värdet mellan lambda”före” och lambda ”efter” inte stämmer överens med varandra (du har alltså enligt datorn inte lambda 1 som det kallas, den optimala blandningen mellan luft och bränsle). Det finns 2 mycket vanliga anledningar till detta och några enkla felsöknings metoder för detta.
Värdet mellan lambda 1 och lambda 2 (bank 1) stämmer inte med vad det beräknas vara. Detta kan bero på en trasig lambdasond (troligtvis den första).
Om möjligt byt plats på lambdasonderna (om dom har samma slags kontaktstycke) för att se om felet flyttar sig från främre till bakre lambdasond. Om du kan byta plats på lamdasonderna och felet flyttar sig har du en trasig lambdasond. Om felet inte flyttar sig har du en katalysator som nye arbetar som den ska.

Börja där så får vi se vad vi kommer fram till.

/Henrik.
Tack Henrik!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp