framhjul lågt, felmedelande air suspension fault.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Micke212

Ny medlem
Min Audi A6 sedan(2012) har sedan en tid tillbaka visat felmeddelandet ''air suspension fault'' (gul varning).

lite efter att meddelande kom, så ser jag att vänster fram är väldigt lågt, som att fjädringen inte fungerar.
Vid en felsökning så fick mekanikern fram felkoden att det var relä relaterat.

Kan det vara sensor eller systemet i helhet som lämnat mig? eller kan det vara så enkelt som att byta ett relä ?

Jag vet att informationen inte är så bra i denna tråd utav mig, men jag är inte så väldigt bra på bilar, så jag vänder mig till er mina Audi vänner.

Vad tror ni det kan vara ?
 

mahler

Aktiv medlem
Personligen tror jag inte på relä. Det styr ju pumpen då skulle den inte höja nått av de 4 fjäderbenen, oftast brukar reläet brinna ihop då slår inte pumpen ifrån och går sönder. Sitter en nivågivare på varje fjäderben, men den brukar slå felkod. Mest troligt luftläkage eller ventilpaket, du kan spraya fjäderbenet med diskmedelslösning speciellt upptill brukar läka vid slanganslutningen (ventilen) eller runt locket upptill på fjäderbenet. Vänta några minuter så ser du om det börjar skumma då har du hittat läkaget. Har du läkage vid locket kan man ta lös fjäderbenet skruva av locket rengöra och smörja upp oringen aluminiumet brukar börja oxidera med läkage som följd eller så köper du nytt. Skadar inte att byta relä för pajar det så går pumpen sönder. Har du läkage brukar systemet känna av det också och slå felkod på det.
 

Micke212

Ny medlem
Personligen tror jag inte på relä. Det styr ju pumpen då skulle den inte höja nått av de 4 fjäderbenen, oftast brukar reläet brinna ihop då slår inte pumpen ifrån och går sönder. Sitter en nivågivare på varje fjäderben, men den brukar slå felkod. Mest troligt luftläkage eller ventilpaket, du kan spraya fjäderbenet med diskmedelslösning speciellt upptill brukar läka vid slanganslutningen (ventilen) eller runt locket upptill på fjäderbenet. Vänta några minuter så ser du om det börjar skumma då har du hittat läkaget. Har du läkage vid locket kan man ta lös fjäderbenet skruva av locket rengöra och smörja upp oringen aluminiumet brukar börja oxidera med läkage som följd eller så köper du nytt. Skadar inte att byta relä för pajar det så går pumpen sönder. Har du läkage brukar systemet känna av det också och slå felkod på det.
Tack för ditt svar ! värt att tilläga som jag glömde är att denna varning enbart kommer under vintertid och kallare temperaturer. Jag kör hela sommarperioder utan att varningen framkommer och kan då höja och sänka bilen utan problem.

Kan det fortfarande vara ett problem med det du beskriver i ditt svar ? :)
 

mahler

Aktiv medlem
Tar för givet att relät är bytt. Elektronik kan påverkas av kyla dålig lödning som krymper med följd att det blir dålig kontakt. Har den sjunkit vänster fram har du troligtvis läckage där. Eftersom pumpen inte går vintertid kan det vara fukt i systemet som fryser. Sitter silica kulor i pumpen som agerar avfuktare i pumpen. Tror på en kombination av läckage och fukt i systemet. Har du fukt i systemet är det lite jobb med det,byte av pump eller dela och torka kulorna i ugn sen montera ihop. Blåsa rent alla slangar. Men som sagt det är min gissning.
lycka till!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp