Frågetecken kring nya E10-bensinen

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Danne33

Ny medlem
Hej!

Köpte häromdagen min första Audi. En A4 Avant 1.8T Quattro 2004 B6 och är väldigt nöjd. Men fick idag en klump i magen av att läsa nyheten om att bensinmackarna byter från E5 till E10.
Listan av bilar som inte tål E10 bränslet lyder:

Audi
E10 kan användas alla Audis bilmodeller försedda med bensinmotorer förutom följande modeller ur första generationens direktinsprutade motorer:
• Audi A2 1.6 FSI modellår 2003-2005
• Audi A3 1.6 FSI modellår 2004
• Audi A3 2.0 FSI modellår 2004
• Audi A4 2.0 FSI modellår 2003-2004
• Audi A4 bensinmodeller modellår 2001-2008, som är utrustade med en fabriksmonterad bränsledriven tilläggsvärmare. E10 får inte användas under den period då värmaren används.

Drabbar detta mig då alltså? Eller gäller det A4or som har parkeringsvärme om jag fattar rätt?
Någon som har en aning?

/Danne
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Efter vad jag har försökt läsa mig till så gäller det bara när parkeringsvärmaren (om en sån är monterad förstås) används och om du har första generationens fsi motor. Du har vad jag förstår inte en fsi motor. Kanske någon annan kan svara mera tvärsäkert.
/Hälsningar Claes
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
De gamla femmorna med turbo ska normalt köras på 98 oktan, så det är inget problem eftersom den bara innehåller 5% etanol.
/Hälsningar Claes
 

Rexen

Ny medlem
Vad tror ni om B6 S4? Med V8. Den skall väl ha 98 oktan ändå, tankar alltid med shell v-power. Blir det inte kass att köra med 95-oktan med massa etanol i?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp