*fixad* A4 B8 2009 Hackar, tvekar och misständer vid låga varv och gaspådrag

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

tomkeifer

Ny medlem
Bilen går fint på höga varv men har börjat tveka vid gaspådrag från låga varv. Det är lätt att provocera fram om man åker på landsväg och trycker plattan i mattan. Fenomenet uppstår inte på ettan men på växel 2-6. Inga felkoder. Ingen CEL eller annan varningslampa. Ibland kommer en misständning eller "puff" även på tomgång.

Felsökning:
Jag har bytt tändstift
Mätt motstånd, okulärbesiktat och rengjort alla tändspolar utan anmärkning
Sotat ur =)
Kollat bränslevärden via vagcom utan anmärkning
Kontrollerat vaccuumslangar med startgas
Okulärbesiktat tändkablar utan anmärkning
Spridarrengöring med bränsletillsats (nafta)
Kontrollerat ventiler med endoskop (sotigt men inte avsättningar)

Magkänslan säger tändrelaterat. Dålig komp eller bränslepump borde ge ytterligare symptom. Kan en spole vara dålig trots bra och likvärdigt motstånd? Tändkablarna kan givetvis vara kassa utan att det syns utanpå men jag tänker att det inte är det mest sannolika.

Tips? Någon som känner igen sig?
 

CoTech1

Medlem
Skulle nog säga tändrelaterat men hade en bil inne för inte allt för länge sedan med exakt samma problem. Samma sak där, inga felkoder etc.
Där var det bränslepumpen som höll på att ge med sig, den hade ett bra "fri flöde" men orkade inte hålla trycket uppe vid påfrestning. Bytte bränsle pump och bilen var som ny igen.

/Henrik
 

tomkeifer

Ny medlem
Tack för svar. Problemet löst. Ny tändspole på 2:ans cylinder gjorde susen.
Lite förvånande då jag mätt motstånd mellan alla stift på samtliga spolar både varmt och kallt men tydligen kan spolen vara kass trots att motståndet är rätt.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp