Felkod P2002

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Henlea

Ny medlem
Motorlampan började lysa och vid en OBD koll så står det

P2002

verkstan tror att det är en EGR kylare eller kanske t.o.m. DPF som måste bytas

någon som varit ute för samma sak?

märker inget direkt på bilen, den går som vanligt
 

hedman

Ny medlem
Jag har precis samma problem. Felkod P200200, tänds bara vid stadskörning. Bilen går som vanligt.
Värt att nämna är att bilen fick en optimering + egr off gjort strax innan problemet först dök upp. Misstänker att det kan ha något med det att göra. Tryckgivare är bytt utan resultat.

Gäller en 2.0 tdi ultra -14.
 

Henlea

Ny medlem
Jag har precis samma problem. Felkod P200200, tänds bara vid stadskörning. Bilen går som vanligt.
Värt att nämna är att bilen fick en optimering + egr off gjort strax innan problemet först dök upp. Misstänker att det kan ha något med det att göra. Tryckgivare är bytt utan resultat.

Gäller en 2.0 tdi ultra -14.
Vad innebär EGR off?

det mesta troliga verkar vara att EGR kylaren är delvis täppt, ett ganska dyrt ingrepp om det inte går att lösa med nån kemikalie
 

hedman

Ny medlem
Vad innebär EGR off?

det mesta troliga verkar vara att EGR kylaren är delvis täppt, ett ganska dyrt ingrepp om det inte går att lösa med nån kemikalie

EGR-ventilen är bortprogrammerad.
Jag har läst att det kan ha att göra med egr-kylaren att göra också, men det känns dumt att byta kylaren till något som bilen inte längre använder..

Det känns som att jag får felkoden varje gång dpf ska starta en regenerering, men att den inte kommer upp i rätt temp vid stadskörning. Nu är frågan varför den inte kommer upp i rätt temp. Om det är dpf som strular, någon tempgivare, eller om det är pga att egr är bortprogrammerad vet jag inte..
 

Baddo

Ny medlem
Har med gjort en Egr-off
EGR-ventilen är bortprogrammerad.
Jag har läst att det kan ha att göra med egr-kylaren att göra också, men det känns dumt att byta kylaren till något som bilen inte längre använder..

Det känns som att jag får felkoden varje gång dpf ska starta en regenerering, men att den inte kommer upp i rätt temp vid stadskörning. Nu är frågan varför den inte kommer upp i rätt temp. Om det är dpf som strular, någon tempgivare, eller om det är pga att egr är bortprogrammerad vet jag inte..
Vad var lösningen på ditt problem?
Har liknande bekymmer, felkod P2002. Gjorde en felsökning hos en Audi verkstad, de misstänkte fel på lågtryckssensorn på egr kylaren.
Bestämde mig för att göra en steg 1 + Egr-off. Bilen går superfint efter chippningen, tyvärr tändes motorlampan efter ett par dagar igen med samma felkod.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp