Fel på tändspolare igen - som är bytta av Audi via garanti

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej!
Detta gäller en A6 3,0 automat -05a. Nu gått ca 15.300.
För 4 år sedan blev vi stående på vägen när 4 av 6 tändspolare gick sönder. Vi betalade dryga 4000kr för bytet av alla 6 tändspolarna hos Audi i Sunne. I mars 2012 meddelade Mechanum Göteborg (där vi bor) oss att Audi kostnadsfritt ska byta ut tändspolarna på bilen då de har fabriksfel. Då vi redan hade bytt alla tändspolarna och betalat för det ville vi inte byta men de sa att vi måste för om de sedan går sönder så måste vi själva stå för kostnaden. Ok, de övertalade mig, så de fick byta tändspolarna. Nu efter endast 1500mil har de gått sönder igen. Vad jag förstått så ska tändspolare av bra kvalitet hålla längre än så. Jag har pratat med Mechanum, de vill inte stå för kostnaden men Mechanum ansåg att Audi ska stå för kostnaden och att jag ska reklamera garantiåtgärden. Jag ringde därmed Kundservice 08-12081040, de ska dock återkomma imorgon men det lät inte positivt. (tänk om jag kommer bli positivt överaskad!?)

Frågan till er i forumet: finns det andra som har samma problem för då är det ju verkligen en kvalitetsbrist hos Audi?
Tändspolare ska väl ändå hålla längre än 1500mil?

Det som är lite konstigt (eller är det verkligen ett sammanträffande) är att problemet med att tändspolarna gått sönder båda gånger har sammanfalligt med att bilen har stått still en längre period, normalt rullar den i princip varje dag. Första gången stod den i minusgrader i en vecka, nu andra gången stod den i ett varmt (dock lite fuktigt) garage i 14 dagar och vid första tillfället när jag ska köra bilen så går tändspolarna sönder.
Denna gången kände jag igen symptomen sen sist och en mycket erfaren bilmekaniker (ej auktoriserad) har både läst av felkoden och provkört bilen och det är fel på tändspolarna.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp