Fälgmått och dim. vinterdäck A6 Allroad 2014

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

wingman

Ny medlem
Hej,

Har en A6 allroad modell 2014 och letar vinterdäck och fälg. Idag åker jag på original 5-parallellekerdesign, stl. 8,5Jx20 med
däck 255/40 R20.

Jag tittar på begagnade fäljar som jag kan lägga på nya däck på men blir inte riktigt klok på alla storlekar och mått. Jag har frågat runt lite men svaren är inte klockrena och ibland motsägelsefulla. Min förhoppning är att på proff. hjälp här!

Vilka ET-mått är ok på bilen, specifikationer?

Mest intresserad är jag dock ändå av original 10-ekerdesign, 8,5Jx19 med däck 255/45 R19. Vad har denna originalfälg för ET-mått.

När jag tittar runt på t.ex. e-bay i Tyskland verkar dessa dock också original finnas med 8,0Jx19, härtill olika ET-mått. Kan detta stämma?

Som jag förstår har min bil en modellbeteckning 4G... någonting och nav. hål 66.6. (rätta mig gärna om jag har fel). Vissa säljare uppger att fäljarna passar 4G någonting. Passar de då min bil?

Audi själva vill sälja en 18" fälg med 235/55R18 XL, alltså en mindre fälg med smalare däck. Är det kanske ändå ett bättre alt. med tanke på att ett smalare och högre däck kan vara bättre i snö och slask.

Kanske ett däck med 255/45 R19 inte ett lämpligt vinterdäck?!

Tacksam för hjälp att reda lite i detta.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp