Byta framhjulslager Audi S6 C4

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Har blivit dags att byta ena framhjulslagret på min S6 1997. Är det något som har gjort den operationen med fjäderbenet på plats i bilen?
Eftersom det inte är ett löst nav, lagret sitter inpressat i navet som sitter ihop med fjäderbenet, så undrar jag om någon använt sig av något liknande detta :https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ktyg/verktygset-for-framhjulslager-2000021491

Hittade en film på tuben med ett par sjövilda amerikaner som körde med elsvets bland annat, och den metoden tänkte jag inte använda mig av:
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Jag skulle nog ta ur hela paketet och ta med till en verkstad som värmde och pressade
Men visst går det prova med biltema verktyget

Bytte stötdämpare på min TT förra året då plocka jag ur hela paketet,va inte speciellt mkt jobb
Den där bulten tror jag ska dras 20-25 kilo eller nått
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Ska ta mig en funderare på hur jag ska göra, saker och ting brukar sitta fast av bara h-e på gamla bilar och jag har inte tillgång till värme...
Är det centrumbulten som ska dras med 20-25 kg?
/Hälsningar Claes
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ja det kan sitta som attans:(
Ut direkt och på med wd40 eller annat krypsmörjmedel så det får gotta till sig ett tag innan operationen

Jepp centrumbulten ska dras typ nått sånt,kan va tex 20kg och sen några grader till
Finns säkert data om momentet till din bil nånstans
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Håller på och planerar för vinterns aktiviteter så jag har inte kommit så långt än, men det kommer säkert att gå åt en del rostolja :oops:.
Ska forska lite om moment och lite annat smått och gott innan jag dyker på det hela.
Och så måste jag beställa grejorna också :p.
/Hälsningar Claes
 

classexa

Aktiv medlem
Jag ska byta hjulnavet på min A8 03 till nästa helg och det ser precis likadant ut. Jag ska ta ut hela paketet med hjullagert och byta alltihop. Har en glidhammare med tillhörande verktyg som jag ska slå ut navet med. Sedan har jag en pressverktygsats om det skulle behövas. Som sagt, själva hjullagerhuset som sitter i spindeln lär sitta rätt gött
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Spännande, du får gärna rapportera hur det gick ?
Funderar på om ABS givaren går åt skogen eller om det går att rädda den. Misstänker att det knappast går och få loss den i helt skick, men det är ju bra att du testar först ?
/Hälsningar Claes
 

classexa

Aktiv medlem
Har dessa 2 satser. Förhoppningsvis klarar jag mig med de:


 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Pressverktyget är något liknande som jag har tittat på. Ska bli intressant att få veta om det går och få ur lagret med det. Stämmer säkert, som du säger, att det sitter duktigt fast:mad:.
Jag ser fram mot nästa helg ?.
/Hälsningar Claes
 

classexa

Aktiv medlem
Jaha ok. Ja då kanske det inte blir riktigt likadant.

Blev en liten oväntad utveckling. Visade sig att navet är helt och istället så sitter det en spacer på som var sönder. Så nytt nav och lager i onödan :sleep: Men istället såg jag att drivaxeln var kass samt stabstaget. Pengar i sjön bara :LOL:
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jaha ok. Ja då kanske det inte blir riktigt likadant.

Blev en liten oväntad utveckling. Visade sig att navet är helt och istället så sitter det en spacer på som var sönder. Så nytt nav och lager i onödan :sleep: Men istället såg jag att drivaxeln var kass samt stabstaget. Pengar i sjön bara :LOL:
Ja då var det inte helt i onödan i alla fall, även om det är surt med de inköpta grejorna. Det kanske kommer till användning någon annan gång ?.
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp