Byta bärarm själv?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

AndersN

Ny medlem
Hej!
Hade bilen på service nyligen och de konstaterade glapp i krängningshämmarstag och höger-övre-främre länkarm. Är detta svårt att byta själv, vad behöver jag tänka på?

Krängningshämmarstag har jag bytt förut på förra bilen, så det ska inte vara några problem, men de ser lite annorlunda ut på min Audi än Kian. Kian hade de typiska "hundbenen" och Audin har typ bananformade. Har sett bilder på dessa när jag browsat efter reservdelar att en del har "Pilar" i godset. Spelar det nån roll hur dessa sitter?

Detta gäller en Audi A6 C6 avant 2011.


Mvh Anders
 

mahler

Aktiv medlem
Inte så svårt egentligen, det som brukar jävlas är bulten som låser fast kullederna i övre länkarmarna. Den brukar bränna fast. FInns specialverktyg för att pressa ut dom men dom är inte billiga. FInns många olika knep lufthammare, kapa av bultskallen och dra ut bulten genom att dra muttern och bygga på med tex brickor och muttrar när gängen börjar ta slut. EN del borrar ut bulten. Kolla youtube finns garanterat många filmer om det.
 

AndersN

Ny medlem
Tack för svar!
Har kikat lite på tuben och det jag såg (i alla fall på äldre modeller) är att det var nödvändigt att ta ur hela fjäderbenet/dämpare för att nå fästet. Men om det på min modell går att nå det utan att montera ner hela hjulhuset så är det ju givetvis lättare, även om den är trixig att byta ändå.

Tack!
 

mahler

Aktiv medlem
Det beror på hur inre bultarna sitter ibland måste man släppa ner fjäderbenet för att få ut bultarna, tänk på att hissa upp fjäderbenet i belastat läge innan du drar fast länkarmarna annars håller inte bussningarna länge.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp