Bult till länkarm/spindelled sitter fast. Audi B7

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Sebbe

Ny medlem
Tjena!
Ska byta övre länkarm/spindelled (Audi B7) och fått kraftiga problem med den långa bulten som håller spindellederna på plats.
Vet att den ofta korrigerar så tog höjd för det med värme och försiktighet.
Jag har värmt, satt bulten i spänn med fasta nycklar samtidigt som jag försiktigt skruvat ut den om vart annat, det gick bra ca 35 mm sen nöp den och halsen börja twista och böja sig. Nu känns den helt stelopererad och kommer verken in eller ut. Har provat med glidhammare utan några resultat.

Någon som har nå mirakelknep eller tips på verktyg som kan lösa detta?

Hur gör de på bilverkstan när bulten fått denna status?

Hjäääälp 🙃

Bilagor

Killawife

Aktiv medlem
Det finns mängder med sätt att få ut den. Våld, eld, mer våld, syra, nämnde jag våld? På en verkstad hade man kapat den jämns med hjulspindelns sida och sen borrat ut den. Den finns ett speciellt kit för det på Audi för 5000 euro. Jag har råkat ut för detta en gång där det bara inte gick att få bort den. Jag köpte då en begagnad hjulspindel och bytte ut hela. Det tog bara nån timme kanske. Jag passade även på att byta lagret och flyttade över abs-sensorn.

Sebbe

Ny medlem
Det finns mängder med sätt att få ut den. Våld, eld, mer våld, syra, nämnde jag våld? På en verkstad hade man kapat den jämns med hjulspindelns sida och sen borrat ut den. Den finns ett speciellt kit för det på Audi för 5000 euro. Jag har råkat ut för detta en gång där det bara inte gick att få bort den. Jag köpte då en begagnad hjulspindel och bytte ut hela. Det tog bara nån timme kanske. Jag passade även på att byta lagret och flyttade över abs-sensorn.
Aaaa, jooo våld känner jag till, ont i hela kroppen idag... haha
Funderat på att kapa bultsidan och borra så långt man kommer och driva ut den bakåt... men osäker på om det kommer gå och vad göra om det failar...
Är lite rädd att bli stående i kompisens garage.
Nu håller bulten fortfarande spindellederna på plats så det går att flytta bilen

Sebbe

Ny medlem
Aaa förmodligen, blir så dyrt bara samt att vi ska ha bilen på semester om 3 dar 😅
Får se hur det går... ska ge bultfan lite mer stryk

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp