Bränsle slukande

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Jonte94

Ny medlem
Hejsan precis som rubriken låter så tycker jag min bil dricker mycket . Det är en A4 b8 1.8 160hp version från 2009 med 23500mil .

Jag har bytt tändstift olje filter tändhattar. Tänkte även att turbon var kanske boven så bytt till helt ny där med. Vad mer skulle man kunna göra för få ner bränsleförbrukning? Den dricker cirka 0.25 mer än vad MMI visar så snålkör man så det står 0.6 så dricker den 0.85 . Stads trafik står det 0.9 då blir det 1.2

Försöker att vilja ha bilen i cirka 2-3 år men den är inte direkt snål och det vill jag att den skall bli.

Några förslag på andra delar man skulle kunna kolla/byta
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Den absolut största påverkan på bränsleförbrukningen är körstilen. Jag har naturligtvis ingen aning om hur du kör, men blir förvånad flera gånger varje dag hur fort det går på vägarna.
Soppan är tydligen inte tillräckligt dyr än...
/Hälsningar Claes
 

Jonte94

Ny medlem
Den absolut största påverkan på bränsleförbrukningen är körstilen. Jag har naturligtvis ingen aning om hur du kör, men blir förvånad flera gånger varje dag hur fort det går på vägarna.
Soppan är tydligen inte tillräckligt dyr än...
/Hälsningar Claes
Jo körstilen har sitt men oavsett hur du kör så skall inte bilen dricka mer än vad sensorn säger att den dricker som jag skrev? Aggresive stil skall bilen dricka 1.5l milen enligt datorn så varför drar den 2l istället? Medans eko drive 70kmh konstant landsväg drar den 0.58l enligt datorn men fysiskt 0.85l .

Så nån typ av hårdvaru del måste ju blivit gammal eller läcker tänker jag? Med tanke på bilens ålder / miltal
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Att förbrukningen mellan färddator och verklighet inte stämmer är inte så konstigt. Har aldrig haft en bil där det är rätt, men här verkar det vara alldeles för stor avvikelse.
Har du flexifuelmotorn som du kör på bensin?
Hur länge har du haft bilen och har du märkt att förbrukningen har ökat under tiden?
/Hälsningar Claes
 

Jonte94

Ny medlem
Haft bilen i 1.5 år och den har alltid varit rätt törstig så länge jag haft den. Men den dricker lika mycket som min gamla Volvo 2.4t 2001.

Det är ingen flexifuel utan bara ren bensin.

Åkte långfärd från Göteborg till Öland och och det var en riktig snäll Eco körning för spara så mycket som möjligt nät man åker så långt . Pendlade mellan 70kmh och 110 så man höll sig exakt med farthållare.

Då minns jag att datorn stod på 0.63L milen men räknade med miniräknare , tankade 45 L efter 53 mil åkning. Vilket blev 0.85L . Är det normalt?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Låter som en hög förbrukning tycker jag. Kollade just med sonen som har en A4 quattro 180 hp 2011,och han säger att den ligger på litern vid blandad körning och ungefär 0,7 på långkörning.
Felkoder?
Det blir dyrt att byta grejor på måfå, det får du mycket bensin för.
Har du kollat med någon duktig verkstad?
Har tyvärr inte så mycket andra tips att komma med, kanske finns någon annan på forumet som har mer idéer?

/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp